תחושת גוף זר בעין

הקרנית היא החלק הרגיש ביותר בגופנו, רגיש בערך פי 400 מהעור. לכן כשמשהו זעיר כמו ריס או גרגר חול נכנסים לעין הדבר עלול לגרום לאי נוחות רבה. תחושה של גוף זר אמנם יכולה להעיד על גוף זר , אך פתולוגיות שונות של העין עלולות לגרום לתחושה זו כסימפטום וללא הימצאות גוף זר בפועל . סימפטום זה נפוץ ומביא מטופלים רבים לפניה לרופאי העיניים עקב אי הנוחות המתלווה אליו. עייפות חזותית הנובעת משימוש ממושך במסכים עלולה להחמירו, עקב מצמוץ פחות ושימון לקוי להם גורמת בהייה ממושכת במסכים. בין המצבים בהם ניתן לחוות תחושת גוף זר בעין :

עיניים יבשות – כאשר אנחנו ממצמצים, דמעות מתפשטות על פני שטח העין. הדמעות מיוצרות בבלוטות מיועדות ומתנקזות דרך חורים זעירים שנקראים “פונקטומים” דרך מערכת צינורות אל עבר האף. הדמעות ממלאות מספר תפקידים חשובים בניהם הרטבת העין, שימון וסיכוך, הזנת העין ואף תקפיד חיסוני בסילוק והתמודדות כנגד מזהמים וגופים זרים. הדמעות מורכבות כמה שכבות- שכבה מוצינית, מימית ושומנית. חוסר איזון בכל אחד ממרכיבים אלו עלול לגרום לעיניים יבשות. אנשים הסובלים מיובש בעיניים לא עשויים לסבול מייצור לא מספק של הדמעות, מניקוז מהיר, או מאיכות ירודה של הדמעות. תסמינים של עיניים יבשות כוללים תחושת גירוי בעיניים, תחושת חספוס , גרד או צריבה, תחושת גוף זר, דמעת מוגברת ואף ראייה מטושטשת.

עיניים יבשות היא תופעה נפוצה ממנה סובל אחוז ניכר מהאוכלוסייה. קיימים מספר גורמי סיכון ידועים לפיתוח עיניים יבשות , בניהם גיל מבוגר, טיפול תרופתי ( למשל אנטי-היסטמינים, תרופות נוגדות דיכאון ותרופות להורדת לחץ דם), מין- מופיע יותר בנקבות, מטופלים הסובלים מבעיות בבלוטת התריס ומסכרת, וחשיפה סביבתית- לעשן, אקלים יבש ורוח המגבירים את אידוי הדמעות. עוד מצב שכיח שנוטה לגרום ליובש בעיניים נקרא בלפריטיס, שלקת כרונית של העפעפיים.

תחושת גוף זר בעין

תסמונת סיוגרן – הינה מצב ספציפי שגורם ליובש בעיניים. מדובר בתסמונת אוטואימונית שמתפתחת כאשר תאי מערכת החיסון תוקפים ופוגעים בבלוטות הדמע והרוק. שני הביטויים השכיחים ביותר של המחלה הם יובש בעיניים ובפה עקב ייצור לא מספק.

שפשוף בקרנית – פגיעה בשכבת פני השטח של הקרנית  שהיא הכיפה השקופה שבקדמת העין. מצב זה לרוב נגרם בעקבות טראומה אך יכול להיגרם גם מסיבות אחרות למשל ריס הפוך (טריכיאזיס) או דלקת עפעפיים חמורה. תסמינים נוספים של שחיקת קרנית כוללים עיניים אדומות וכואבות, דמעת, ראייה מטושטשת או מעורפלת ורגישות מוגברת לאור.

כיב בקרנית – כיבים בקרנית יכולים להתפתח עקב מצב חמור של יובש בעיניים או מזיהום חיידקי, ויראלי, טפילי או פטרייתי. סימנים או תסמינים של כיב יכולים לכלול אדמומיות, כאב חמור בעין, תחושת גוף זר, מוגלה או הפרשות מהעין, טשטוש ראייה, רגישות מוגברת לאור, נפיחות עפעפיים וכתם לבן על גבי הקרנית.

קרטיטיס פטרייתית – זיהום פטרייתי של הקרנית, יכול להתפתח כתוצאה משימוש בעדשות מגע או פגיעה בעין. גם הוא יכול לגרום, בין היתר, לתחושת גוף זר בעין. בחשד לזיהום בעין רופא העיניים יכול לקחת דגימה מהנגע על ידי גירוד הקרנית בעדינות בכדי לקבוע את סוג המזהם ולטפל בהתאם.

כלזיון – כלזיון הוא נגע שפיר בעפעף שעלול להישאר לאחר החלמת שעורה במקום. הכלזיון עשוי רקמת צלקת והוא לא אמור לכאוב אך כלזיון יכול לגרום לתחושת אי נוחות ולתחושת גוף זר בעין.

גוף זר בעין – גוף זר יכול להיצמד אל הקרנית או לשרוט אותה ולגרום לתסמינים משמעותיים של כאב, הפרשות, רגישות לאור וטשטוש ראייה. כאשר מדובר בגוף מתכתי הוא עלול להיצמד אל הקרנית, העין הופכת למגורה יותר ויותר, אדומה וכואבת וסביב החלקיק צפויה להופיע חלודה. לעיתים החלקיק נראה על העין אך הוא עשוי להיות כמעט מיקרוסקופי. לרופא העיניים יש את הציוד הדרוש על מנת להסיר את הגופים הזרים האלה.

לפעמים נותרת צלקת לאחר הסרתם אך ברוב המקרים היא אינה משפיעה על הראייה. לאחר הוצאת הגוף הזר יש להקפיד על היגיינה ובמידה והרופא המטפל הנחה להשתמש באנטיביוטיקה יש להקפיד בכך שכן יש סיכון לפתח זיהום מקומי. גופים זרים שנכנסים לעין יכולים להילכד מתחת לעפעפיים, דבר אשר יחמיר את תחושת הגוף הזר בעין ועלול לגרום לשריטות בקרנית שמתרחשות בכל פעם שהעין ממצמצת או בעת שפשוף העיניים. כמובן שיש להימנע ככל הניתן משפשוף העיניים, באופן כללי ובהימצאות גוף זר בעין במיוחד.