כתם אדום בעין (שטף דם בעין)

מהן הסיבות להופעת כתם אדום בעין?

הסיבות להופעת נקודה או כתם אדום בעין (שטף דם בעין), ייתכן בגדלים שונים, הינן רבות ומגוונות אך רובן אינן מסוכנות. למרות זאת, כדאי לפנות לרופא העיניים למטרת איפיון הכתם והתאמת טיפול.

כתם אדום בעין דימום
שטף דם בעין

הסיבה השכיחה ביותר לכתם אדום בעין הינה דימום תת לחמי. ישנם כלי דם קטנים מתחת ללחמית העין שלנו. הלחמית הינה הציפוי השקוף המכסה את הסקלרה, החלק הלבן של העין. כאשר אחד הכלים נשבר, הדם נראה מתחת ללחמית. לרוב יהיה מדובר בכלי דם קטן שנפתח מסיבות שונות, רובן בנאליות וקשורות לאורחות חיים אך חלקן מרמזות על מחלה רצינית יותר. זה יכול להיות מצב מטריד לראות כתם אדום גדול או שטף דם בעין. עם זאת, כל עוד אין כאב או גירוי, ברוב המקרים הדם ייספג ומצב זה לא יהיה מסוכן. במידה והדם לא נספג והכתם נשאר או מלווה בעוד תסמינים, יש לפנות לרופא.

לדימומים אלו יכולים להיות מספר סיבות, כולל:

  • טראומה
  • לחץ גבוהה המופק בעצירות, התעטשות, שיעול או הקאות
  • הרמת משקל כבד
  • סוכרת, מחלה המשפיעה על רמת הסוכר בדם ויכולה להשפיע גם על כלי הדם בעיניים בשלבים מאוחרים
  • יתר לחץ דם

מצב זה אינו מצריך בדרך כלל טיפול ספציפי, אלא שלילת מחלה מסוכנת היכולה להתבטא כדימום תת לחמי. הכתם האדום בעין בדרך כלל חולף מעצמו, בדרך כלל תוך שבוע. אם הדימום גדול, זה עלול לקחת קצת יותר זמן. בזמן תהליך הריפוי הכתם עשוי להדמות לחבלה צהבהבה.

גם אם את.ה חושב.ת שהכתם האדום שלך הוא דימום תת-לחמי חסר משמעות, עדיף תמיד לראות את הרופא שלך ולשלול סיבה מסוכנת יותר. לפעמים כתמים אדומים חוזרים בעין מהווים תמרור אזהרה לבעיות חמורות הרבה יותר.

ישנן מספר סיבות אחרות לכתם אדום שאותר על גבי העין שרופא העיניים שלך ירצה לשקול.

האם כתם אדום בעין יכול להיות אפיסקלריטיס?

כתם אדום בעין סקלריטיס

Episcleritis הוא תהליך דלקתי של האפיסקלרה, הרקמה הדקה בין הלחמית השקופה לסקלרה הלבנה. תופעה נפוצה זו היא ברוב המקרים אקוטית, מופיעה מהר ועוברת מעצמה ללא צורך בטיפול. הפרעות דלקתיות זיהומיות או אוטואימוניות כלל מערכתיות גם כן יכולות לגרום לאפיסקלריטיס ולכתמים אדומים בעין, לכן חשוב במקרה של חשד למעורבות מערכות ערכות בגוף או הישנות הכתם האדום בעין יש לשלול סיבות חמורות יותר לדמם.

האם כתם אדום בעין יכול להיות פטריגיום?

פטריגיום הוא גידול שפירי או התעבות של הרקמה שמצפה את החלק החיצוני של העין – הלחמית. בדרך כלל ניתן יהיה לראות כתם אדמדם בצד של העין הקרוב לאף. משערים שהטריגר לצמיחה זו של רקמת הלחמית היא חשיפה לקרני השמש האולטרה סגולות או מגירוי ארוך טווח לעין.

בהרבה מקרים, אין צורך לטפל בפטריגיום אם אינו גורם לכאב ואינו ממשיך לגדול. יש צורך להסיר את הפטריגיום בניתוח פשוט יחסית במידה והוא גורם לתסמינים לא נוחים או פגיעה בראייה. יש אנשים שבוחרים להסיר בניתוח את הפטריגיום מסיבות אסתטיות.

המנגיומה של הלחמית

המנגיומה של הלחמית היא גוש של כלי דם מעוותים המתפתח על לובן העין כתוצאה מצמיחה א-נורמלית של התאים המצפים את כלי הדם. מצב זה הוא ברוב המקרים מולד, ובדרך כלל מופיע כמה שבועות לאחר הלידה. לרוב, כתם אדום זה על העין ייעלם ככל שילד יגדל.

במקרים נדירים, המנגיומות של הלחמית יכולות להופיע אצל מבוגרים. למרות שהן בדרך כלל אינן מזיקות, יש אנשים שמעדיפים להסיר אותן בניתוח. במידה ולא מסירים אותן, יש לבדוק אותן אחת לשנה.

מתי לפנות לרופא עבור כתם אדום בעין?

אל תתעלם מכתם אדום חדש בעין שלך. במידה והוא נשאר ליותר מכמה ימים או חוזר לעיתים קרובות, פנה לרופא העיניים שלך. בדיקת עיניים מקיפה ובדיקה כללית תעזור לרופא המטפל שלך לשלול מצבים חמורים יותר.