בצקת בעין אחרי ניתוח קטרקט

הקטרקט הוא מחלת עיניים נפוצה שכוללת עכירות בעדשת העין והטיפול העיקרי הוא ניתוח כירורגי, אך יכול לגרום לבצקת בעין שעשויה לפגוע בראייה. הטיפול בבצקת עשוי להיות מבוסס על טיפות סטרואידים ולקחת מספר חודשים.

בצקת בעין אחרי ניתוח קטרקט
בצקת בעין אחרי ניתוח קטרקט

קטרקט בעין הוא מצב המאופיין בעכירות של עדשת העין. קטרקט היא מחלת עיניים נפוצה בעיקר בגילאים מאוחרים אך יכולה להתפתח מסיבות שונות. כיום, דרך הטיפול העיקרית בקטרקט היא ניתוח כירורגי להסרתו. על פי רוב, המטופלים שעוברים ניתוח להסרת קטרקט זוכים לשיפור ניכר באיכות הראייה ללא תופעות לוואי ארוכות טווח.

עם זאת, מדובר בהליך פולשני בעין שאינו חף מסיבוכים, אשר אחד מהם הוא התפתחות בצקת בעין לאחר ניתוח קטרקט. למעשה, בצקת בעין מתפתחת כאשר כלי הדם בה דולפים והנוזל מצטבר בחללים השונים. הצטברות הנוזל, גורמת לבצקת בעין ולטשטוש ראייה.

בצקת בעין לאחר ניתוח קטרקט יכולה להופיע עקב מגוון רחב של סיבות, אך יכולה להתפתח גם ללא סיבה נראית לעין. אף על פי כן, היא שכיחה יותר בקרב מטופלים אשר עברו ניתוחי עיניים קודמים, אצל חולים סוכרתיים ואצל מטופלים עם מחלות עיניים נוספות. הבצקת יכולה להופיע בזמנים שונים לאחר הניתוח – ייתכן כי תופיע סמוך מאוד לניתוח או אפילו שנים אחריו. על פי רוב, בצקת בעין לאחר ניתוח קטרקט מתפתחת מספר שבועות לאחר הניתוח.

הסובלים מבצקת בעין לאחר ניתוח קטרקט עלולים לחוש לעתים קרובות טשטוש ראייה מרכזי, בעוד שהראייה ההיקפית נשמרת לרוב תקינה. בין היתר, ניתן לצפות לעיוות בראייה או ראייה עמומה. מעבר לכך, העין עשויה להיות אדומה, מגרדת ולהפיק הרבה דמעות. במקרים נדירים שאינם מטופלים, הבצקת עלולה לפגוע בעין בצורה בלתי הפיכה, עד כדי עיוורון.

האבחנה של בצקת בעין לאחר ניתוח קטרקט צריכה להתבצע סמוך להופעת הסימנים, על ידי הרופא המנתח. אבחון המצב הוא חשוב כיוון שלמעשה, קיימים שני סוגים עיקריים של בצקת בעין לאחר ניתוח קטרקט:

הראשונה בהן היא בצקת מקולרית. זהו הסיבוך השכיח ביותר לאחר ניתוח קטרקט. בצקת מקולרית יכולה להתפתח עד כשמונה שבועות לאחר הניתוח. הטיפול בבצקת מקולרית לרוב מבוסס על טיפות סטרואידים ונמשך כמה חודשים.

השנייה בהן היא בצקת בקרנית העין. לאחר הניתוח, הקרנית עלולה להתנפח ולהיות מעורפלת וכך לגרום לטשטוש ראייה. בדרך כלל, בצקת בקרנית העין חולפת תוך ימים עד שבועות לאחר הניתוח. ניתן לטפל בבצקת בעין לאחר ניתוח קטרקט באמצעות סטרואידים אשר יפחיתו את מידת הנפיחות בעין.

כאמור, אחוז קטן מהמטופלים שעוברים ניתוח להסרת קטרקט מפתחים בצקת בעין לאחריו. מדובר בסיבוך הגורם לירידה באיכות הראייה ולאי-נעימות בעין. ניתן לטפל בתופעה של בצקת בעין לאחר ניתוח קטרקט בטיפול תרופתי אנטי-דלקתי ובמקרים מסוימים באמצעות ניתוח נוסף.