ניתוח לייזר קרטוקונוס

קרטוקונוס הוא ליקוי בעיניים המשפיע על הקרנית, החלק הקדמי השקוף של העין. הוא מאופיין בהידללות הדרגתית ובליטה של הקרנית לצורה דמוית חרוט, מה שמוביל לראייה מעוותת. ניתוח עיניים בלייזר, כגון LASIK (Laser-Assisted In Situ Keratomileusis), הוא שיטה פופולרית לתיקון בעיות ראייה כמו קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה. לכן עולה השאלה האם LASIK יכול לשמש כטיפול יעיל בקרטוקונוס?. כאן, נחקור את הקשר בין קרטוקונוס לניתוחי עיניים בלייזר, האם LASIK יכול לטפל ביעילות בקרטוקונוס והאם הוא מומלץ לחולים עם מצב זה?

ניתוח לייזר קרטוקונוס
ניתוח לייזר קרטוקונוס

הבנת קרטוקונוס

קרטוקונוס היא הפרעת עיניים פרוגרסיבית שמתחילה בדרך כלל בגיל ההתבגרות או בבגרות המוקדמת. היא גורמת לקרנית לאבד את צורתה הרגילה, מה שמוביל למגוון של בעיות ראייה, כולל:

  1. ראייה מטושטשת ומעוותת
  2. רגישות מוגברת לאור (פוטופוביה)
  3. שינויים תכופים במרשם משקפיים או עדשות מגע
  4. הילות מסביב למקורות אור
  5. ראייה כפולה 

ניתוח עיניים בלייזר ומטרתו

ניתוחי עיניים בלייזר, במיוחד LASIK ו-PRK (Photorefractive Keratectomy), נועדו לעצב מחדש את הקרנית כדי לתקן שגיאות בשבירת קרני האור. הליכים אלה יעילים מאוד בטיפול בבעיות ראייה נפוצות, אך הם אינם מיועדים לטפל באי-סדירות בקרנית הנגרמת על ידי קרטוקונוס. זאת מאחר ושני ההליכים מתאימים לאנשים עם קרנית יציבה ועובי תקין.

האם לקרטוקונוס ניתוח לייזר?

במהלך ניתוחי העיניים בלייזר יש דרישה לשנות את פני הקרנית. לכן, LASIK ו-PRK יכולים להחליש את הקרנית, שהיא כבר דקה ונחלשת אצל אנשים עם קרטוקונוס. לפיכך, ניתוחים אלה עשויים לא רק להיות לא יעילים אלא עלולים להחמיר את המצב.

המלצות לחולים עם קרטוקונוס

ברוב המקרים, LASIK או PRK אינם מומלצים לאנשים עם קרטוקונוס מכיוון שהם יכולים להחמיר את המצב ולהוביל לבעיות ראייה. כלומר עבור קרטוקונוס, ניתוח לייזר אינו דרך הטיפול המרכזית. אפשרויות הטיפול העיקריות בקרטוקונוס כוללות:

  1. משקפיים או עדשות מגע: אלו יכולות לעזור לספק ראייה ברורה, במיוחד בשלבים המוקדמים של הקרטוקונוס.
  2. קישור צולב קרנית (CXL): הליך זה יכול להאט או לעצור את התקדמות הקרטוקונוס על ידי חיזוק הקרנית.
  3. השתלת קרנית (Keratoplasty): במקרים מתקדמים, ייתכן שיהיה צורך בהשתלת קרנית כדי להחליף את הקרנית הפגועה בקרנית תורמת בריאה.

סיכום

לסיכום, LASIK ו-PRK בדרך כלל אינם מומלצים כטיפולים ראשוניים לקרטוקונוס. ניתוחים אלו מיועדים לאנשים עם קרנית תקינה ויציבה ואינם מתאימים לטיפול באי-סדירות בקרנית האופיינית לקרטוקונוס. דרך הפעולה הטובה ביותר עבור אנשים עם קרטוקונוס היא להתייעץ עם רופא עיניים מנוסה המתמחה במחלות קרנית. ביכולתו להמליץ על טיפולים מתאימים ולעזור למטופלים לקבל החלטות מושכלות כדי לשמר ולשפר את הראייה שלהם.