ניקוי עדשה אחרי קטרקט

עבור מיליוני אנשים, בעיות ראייה כמו קטרקט עלולות לגרום לראייה עכורה ומטושטשת. בעוד שניתוח קטרקט הוא דרך נפוצה ויעילה לשחזר את הראייה, חלק מהאנשים עלולים לחוות סיבוך משני לניתוח המכונה “קטרקט משני”. כאן, נבין את הקשר בין קטרקט משני לבין עכירות בעדשה ונדון בניקוי עדשה אחרי קטרקט.

ניקוי עדשה אחרי קטרקט
ניקוי עדשה אחרי קטרקט

מהו קטרקט משני?

קטרקט משני, המכונה גם posterior capsular opacification (PCO), הוא מצב שיכול להתרחש לאחר שאדם עבר ניתוח קטרקט. במהלך ניתוח קטרקט, העדשה הטבעית העכורה של העין מוחלפת בעדשה מלאכותית, המכונה עדשה תוך עינית intraocular lens (IOL). קטרקט משני מתפתח כאשר הממברנה, הנקראת קפסולת העדשה, שמחזיקה את ה-IOL החדשה במקומה נעשית עכורה, וגורמת לראייה להיות מעורפלת או מעוותת.

כיצד קטרקט משני גורם לעכירות בעדשה?

לאחר ניתוח קטרקט, המנתח משאיר את החלק האחורי של קפסולת העדשה במקומה כדי לתמוך בעדשה המלאכותית. עם הזמן, חלק מהתאים שנותרו מאחור בקפסולה זו עלולים להתרבות ולנדוד למרכז הקפסולה, ולגרום לה להיות עכורה. עכירות זו מפזרת ומסיטה את האור הנכנס לעין, מה שמוביל לעכירות ולראייה מעורפלת. 

לקטרקט משני יש טיפולים מגוונים אך הנפוץ ביותר הוא הליך המכונה YAG laser capsulotomy. זהו הליך פשוט יחסית, שבו רופא העיניים משתמש בלייזר מיוחד כדי ליצור פתח קטן בקפסולה העכורה. פתח זה מאפשר לאור לעבור ללא עיוות, ומשפר באופן מיידי את הראייה. ההליך מהיר, והמטופלים בדרך כלל חווים אי נוחות מינימלית או זמן החלמה קצר.

כאמור, ניקוי עדשה אחרי ניתוח קטרקט בדרך כלל אינו הכרחי, מכיוון שהעדשה המלאכותית החדשה ממוקמת בתוך העין, מאחורי הקשתית, שם לא ניתן לגשת אליה או לנקות אותה כמו עדשת מגע. ניתוח קטרקט כולל הסרת העדשה הטבעית העכורה, וה-IOL נועד להישאר צלול ולתפקד כראוי. עם זאת, יש כמה צעדי טיפול חיוניים לאחר הניתוח כדי להבטיח את הצלילות והבריאות של העדשה החדשה:

  1. טיפות עיניים: חיוני לעקוב אחר ההוראות של המנתח בנוגע לטיפות העיניים. הן עוזרות בריפוי, מפחיתות את הסיכון לזיהום ושומרות על תפקוד של IOL.
  2. הימנעו מלגעת בעין: חיוני להימנע מנגיעה או שפשוף בעיניים לאחר הניתוח, מכיוון שהם עלולים להחדיר חיידקים ולהגביר את הסיכון לזיהום. יש לשטוף  את הידיים היטב לפני מגע בעיניים.
  3. מגן עיניים: ייתכן שיסופק מגן עיניים או משקפי מגן להרכבה בלילה או במהלך תנומות. זה מונע מגע מקרי עם העיניים ושומר על ריפוי IOL.

חשוב להבין שה-IOL ממוקם בתוך העין ואינו נגיש לניקוי כמו משקפיים או עדשות מגע. טיפול נאות לאחר ניתוח הוא השיטה העיקרית לשמירה על צלילות ועל בריאות העדשה המלאכותית לאחר ניתוח קטרקט.