מחלת עיניים קונוס

קרטוקונוס, מונח שמקורו במילים היווניות “קרטו” שמשמעותה קרנית ו”קונוס” שמשמעותה חרוט, היא מחלת עיניים נדירה יחסית המשפיעה על הצורה ועל המבנה של הקרנית, המשטח הקדמי השקוף של העין. מצב זה יכול להוביל לליקוי ראייה משמעותי ואי נוחות עבור הסובלים ממנו. כאן נסביר מהו קרטוקונוס, מהם הגורמים לו, מהם הסיבוכים הפוטנציאליים ואילו אפשרויות טיפול נפוצות קיימות.

מחלת עיניים קונוס
מחלת עיניים קונוס

מה זה קרטוקונוס?

קרטוקונוס הוא מחלת עיניים פרוגרסיבית המאופיינת בדילול הדרגתי ובליטה של הקרנית לצורה דמוית חרוט או קונוס, מכאן שכיח שמתייחסים אליה בתור “מחלת עיניים קונוס”. הקרנית, שבדרך כלל בעלת צורה חלקה דמוית כיפה, הופכת חרוטית יותר בקרטוקונוס. צורה חריגה זו גורמת לפיזור אור שאינו תקין וכתוצאה מכך נגרמת ראייה מעוותת ומטושטשת.

מהם גורמים לקרטוקונוס?

הגורם המדויק לקרטוקונוס עדיין אינו ברור, אך מספר גורמים נקשרו להתפתחותו:

  1. גנטיקה: ישנן עדויות המצביעות על כך שלגנטיקה יש תפקיד בקרטוקונוס. אנשים עם היסטוריה משפחתית של המצב נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח אותו בעצמם.
  2. חולשת קולגן: הקרנית מורכבת בעיקר מקולגן, חלבון המספק את התמיכה המבנית שלו. בקרטוקונוס, עלולה להיות חולשה בסיסית בסיבי הקולגן, מה שהופך את הקרנית למועדת יותר לבליטות.
  3. גורמים סביבתיים: חלק מהחוקרים מאמינים שגורמים סביבתיים, כגון שפשוף עיניים או חשיפה מוגזמת לאור UV, עשויים לתרום להתפתחות או התקדמות של קרטוקונוס.

סיבוכים של קרטוקונוס

לקרטוקונוס יכולים להיות סיבוכים שונים שישפיעו על חיי היומיום ועל תפקוד הראייה. סיבוכים אלה עשויים לכלול:

  1. עיוותים בראייה: ככל שהקרנית נעשית חרוטית יותר, היא גורמת לאסטיגמציה לא סדירה, מה שמוביל לראייה מעוותת ומטושטשת.
  2. חדות ראייה מופחתת: עם הזמן, קרטוקונוס יכול לגרום לליקוי ראייה משמעותי שעלול לדרוש אמצעי תיקון לחדות הראייה.
  3. צלקות: במקרים מסוימים, הידלדלות הקרנית עלולה להוביל לצלקות, שעלולות לפגוע עוד יותר בראייה.
  4. אי סבילות לעדשות מגע: אנשים רבים עם קרטוקונוס זקוקים לעדשות מגע מיוחדות כדי לתקן את הראייה שלהם. עם זאת, ככל שהמצב מתקדם, הם עשויים להפוך פחות סובלניים לעדשות מגע מבחינת נוחות שימוש.

טיפול נפוץ בקרטוקונוס

למרבה המזל, קיימות מספר אפשרויות טיפול זמינות להתמודדות עם קרטוקונוס ולשיפור תפקוד הראייה:

  1. משקפי ראייה: בשלבים המוקדמים של הקרטוקונוס, משקפי ראייה עשויים לסייע בתיקון הראייה. עם זאת, ככל שהמצב מתקדם, משקפיים עשויים להיות פחות יעילים.
  2. עדשות מגע: עדשות מגע מיוחדות הן לרוב הבחירה המועדפת לניהול קרטוקונוס. עדשות אלו עוזרות ליצור משטח קרנית חלק יותר לראייה טובה יותר.
  3. קישור צולב של הקרנית: הליך כולל שימוש באור אולטרה סגול ותמיסת ריבופלבין על הקרנית כדי לחזק את סיבי הקולגן שלה ולהאט את התקדמות הקרטוקונוס.
  4. טבעות Intacs: אביזרים קטנים אלה בצורת חצי עיגול מושתלים בקרנית כדי לשטח את צורתה, ולשפר את הראייה במקרים מסוימים.
  5. השתלת קרנית: במקרים מתקדמים בהם טיפולים אחרים אינם יעילים, ייתכן שיהיה צורך בהשתלת קרנית (קרטופלסטיקה) כדי להחליף את הקרנית הפגועה בקרנית תורמת בריאה.

לסיכום

קרטוקונוס, “מחלת עיניים קונוס”, מצב המאופיין בעיוות חרוטי של הקרנית, יכול להשפיע באופן משמעותי על הראייה ועל איכות החיים של האדם. בעוד שהסיבות המדויקות לו נותרות נושא למחקר, קיימות אפשרויות טיפול שונות כדי לנהל את המצב ולשפר את תפקוד הראייה. אם חווים תסמינים של קרטוקונוס, חיוני להתייעץ עם רופא עיניים לאבחון נכון ולקבלת תוכנית טיפול מותאמת אישית. התערבות מוקדמת יכולה לעזור לשמר את הראייה ולמזער את ההשפעה של מחלת עיניים ייחודית זו.