לחץ תוך עיני

העיניים הן האיבר העיקרי באמצעותו אנו תופסים את העולם סביבנו. בתוך כל עין קיים מאזן עדין של נוזלים על מנת להבטיח תפקוד תקין של העין ושל מנגנוני הראייה. אחד מהפקטורים העיקריים המבקרים שיווי משקל זה, הוא לחץ תוך עיני Intraocular Pressure (IOP). כאן נפרט על לחץ תוך עיני, השפעתו על הראייה, סימנים של לחץ תוך עיני גבוה וסימנים של לחץ תוך עיני נמוך, מחלות המקושרות ללחץ תוך עיני, הסיבות ללחץ תוך עיני שאינו תקין, שיטות מדידה ואבחון, אפשרויות טיפול וחשיבות ההתייחסות לסיבוכים של לחץ תוך עיני.

לחץ תוך עיני
לחץ תוך עיני

מהו לחץ תוך עיני?

לחץ תוך עיני מתייחס ללחץ הנוזל בתוך העין, במיוחד בתוך הלשכה הקדמית, “anterior chamber”, שהוא החלל בין הקרנית לבין קשתית העין. העין מייצרת ברציפות נוזל זגוגי, “aqueous humor”, המזין את הרקמות של העין ועוזר לשמור על צורתה. האיזון בין הייצור והניקוז של נוזל זה משפיע על הלחץ התוך העיני. לחץ תוך עיני תקין נע בין 12-22 ממ”כ. עם זאת, הלחץ התוך העיני האידיאלי משתנה בין אנשים על בסיס מספר פקטורים, כולל גיל, מוצא והיסטוריה רפואית.

כיצד לחץ תוך עיני משפיע על הראייה?

כאמור, לחץ תוך עיני ממלא תפקיד מכריע בשמירה על צורת העין ובריאותה. רמות חריגות של לחץ תוך עיני, גבוהות ונמוכות כאחד, יכולות להשפיע על הראייה ועל בריאות העין הכללית. לפיכך, תסמינים של לחץ תוך עיני חריג יכולים להשתנות בהתאם אם הלחץ גבוה מדי או נמוך מדי. עבור לחץ תוך עיני גבוה, אנשים עשויים לחוות סימנים של ראייה מטושטשת, כאבי עיניים עזים, כאבי ראש, סימני הילות סביב מקורות אור ואדמומיות בעין. לעומת זאת, לחץ תוך עיני נמוך עלול לגרום לסימנים כמו ראייה מטושטשת או מעורפלת, קשיי מיקוד, אי נוחות בעיניים ורגישות מוגברת לאור.

מחלות הקשורות ללחץ תוך עיני חריג:

לחץ תוך עיני גבוה קשור בעיקר לגלאוקומה, קבוצה של מצבי עיניים המאופיינים בפגיעה בעצב הראייה. עם זאת, לחץ תוך עיני נמוך יכול להיות קשור למצבים כמו היפוטוניה עינית (ocular hypotony) או אובאיטיס (uveitis), הכוללים דלקת של מבני העין וייצור נוזלים מופחת.

גורמים ללחץ תוך עיני חריג:

הסיבות לשינויים בלחץ התוך עיני הן מאוד מגוונות ומשתנות בהתאם לפרמטרים שונים. כך למשל, לחץ תוך עיני גבוה נגרם לרוב מהצטברות של הנוזל הזגוגי עקב ניקוז לקוי, תרופות מסוימות וגידולי עיניים. למעשה, גם לחץ תוך עיני מוגבר וגם לחץ תוך עיני נמוך יכולים לנבוע מטראומה או ניתוח עיניים, מצבים דלקתיים, או מחלות מערכתיות בסיסיות. 

מדידה ובדיקת לחץ תוך עיני:

כדי למדוד לחץ תוך עיני, רופאי עיניים משתמשים בבדיקה פשוטה וללא כאבים הנקראת טונומטריה. קיימות שיטות שונות לבדיקת טונומטריה. במרבית המקרים המדידה נעשית על ידי מנורת סדק (slit lamp) בעזרתה מודד הרופא בדרך עקיפה את הלחץ בעין. במהלך הבדיקה יופעל כוח על הקרנית, אשר יגרום לצורתה להתקמר קלות ולעובייה להשתנות בהתאם ללחץ. שני שינויים אלה יימדדו ויתורגמו לרמת הלחץ התוך עיני. בנוסף לכך, ניתן למדוד את הלחץ התוך עיני גם באמצעות נשיפת אוויר או מכשור אלקטרוני אחר. חשוב לציין כי בדיקות עיניים שגרתיות הן חיוניות לגילוי מוקדם ואבחון של לחץ תוך עיני חריג.

אפשרויות טיפול בלחץ תוך עיני חריג:

אפשרויות הטיפול בלחץ תוך עיני חריג תלויות אם הלחץ גבוה מדי או נמוך מדי. עבור לחץ תוך עיני גבוה, רופאי עיניים עשויים לרשום טיפות עיניים להפחתת לחץ ולהורדת לחץ תוך עיני, להמליץ ​​על הליכים כירורגיים לשיפור ניקוז הנוזלים, או להציע טיפולי לייזר להגברת זרימת הנוזל בעין. במקרים של לחץ תוך עיני נמוך, הטיפול עשוי להתמקד בטיפול בגורם הבסיסי, כגון טיפול בדלקת או ניהול מצבים מערכתיים-גופניים המשפיעים על בריאות העין.

חשיבות הטיפול בלחץ תוך עיני חריג:

טיפול בלחץ תוך עיני חריג הוא חיוני לשימור הראייה ולשמירה על בריאות העיניים. עבור לחץ תוך עיני גבוה, התערבות מוקדמת וניטור קבוע יכולים לסייע במניעת נזק לעצב הראייה ואובדן ראייה. עבור לחץ תוך עיני נמוך, טיפול נכון יכול לעזור להקל על הסימפטומים ולמנוע סיבוכים הקשורים למצבים הבסיסיים. פגישות מעקב קבועות אצל רופא העיניים והקפדה על תוכנית הטיפול שנקבעה הם חיוניים לתוצאות מיטביות.

סיכום:

הלחץ התוך עיני הוא גורם מכריע ובעל חשיבות גבוהה על בריאות העיניים. בדיקות עיניים סדירות, מודעות לתסמינים וגילוי מוקדם, הם המפתח לניהול ולטיפול בלחץ תוך עיני חריג. על ידי פנייה לטיפול רפואי מתאים אצל רופא עיניים מומחה, ניתן להגן על הראייה ולהבטיח בריאות עיניים מיטבית.