ד”ר יעל שרון

תחומי המחקר של ד”ר יעל שרון כוללים אימונולוגיה (מערכת החיסון), מחלות עיניים דלקתיות (אובאיטיס) ומחלות פני שטח דלקתיות וצלקתיות של העין.

כבר בתחילת ההתמחות במחלות עיניים במרכז הרפואי ע”ש רבין, היא החלה לחקור ולפרסם מאמרים בנושא מחלות עיניים דלקתיות (אובאיטיס) והציגה את מחקריה בכנסים בינלאומיים.

דר יעל שרון

במהלך התמחותה, נסעה לפוסט-דוקטורט במעבדה אימונולוגית במחלקה לביולוגיה מולקולרית באוניברסיטת פרינסטון בארה”ב. במהלך הפוסט-דוקטורט חקרה את המנגנונים השונים של תהליכי דלקת חריפים וכרוניים במודלים שונים של בעלי חיים וכן פירסמה מספר עבודות משותפות עם חוקרים נוספים במעבדה.

כיום ד”ר יעל שרון מובילה ומשתתפת במחקרים קליניים בתחום מחלות האובאיטיס לסוגיהן, בדגש על אבחנה וטיפול בסיבוכי האובאיטיס, אפיון קליני של מחלות אובאיטיס, טיפולים חדשניים, שיטות הדמייה מתקדמות, חקר מאפיינים גנטיים של מחלות דלקתיות שונות עיניות ומערכתיות.

כמו כן היא משתתפת פעילה במחקרים קליניים בינלאומיים לטיפולים במחלות צלקתיות של פני שטח העין, אובאיטיס וסקלריטיס. מדובר במחקרים רב מרכזיים בשיתוף פעולה עם מרכזים מובילים בארץ ובחו”ל על מנת לאסוף מידע מספק כדי לגבש תכנית מעקב וטיפול בחולים עם סוגים שונים של אובאיטיס.

לדוגמא, ד”ר שרון הובילה מחקר שעסק בזיהוי גורמי הסיכון והתוצאות הקליניות בחולים עם גלאוקומה אובאיטית. תוצאות המחקר הוצגו בכנסים בארץ וכנסים בינלאומיים. חשיבותו של המחקר הוא בכך שמדובר במחלה לא שכיחה בעלת מהלך קליני מורכב וקשה מאוד לטיפול ועם מיעוט של מחקרים בספרות עליה. מחקר זה עזר לגבש תכנית טיפול למחלה מאתגרת.

מחקר נוסף שפורסם בעיתונות המובילה, עסק בהתפתחות קטרקט בילדים עם אובאיטיס. אובאיטיס בילדים גורמת לתחלואה עינית משמעותית עם השלכות רבות גם בהמשך חייהם. הידע הנצבר בעולם במקרים אלו מקורו בסדרות קליניות. סדרה זו מהווה נדבך חשוב בצבירת ידע לאבחנה וטיפול בחולים אלו.

בתחום מחלות פני שטח דלקתיות וצלקתיות של העין היא הובילה מחקר רב מרכזי אשר חקר את הופעת דלקת לחמית הצטלקותית במטופלים עם מחלת השיוגרן. מדובר בדיווח ראשון בספרות של קבוצת מטופלים אשר סובלים ממחלת שיוגרן שפיתחו סיבוך לא שכיח של דלקת לחמית הצטלקותית. המחקר התפרסם באחד מהעיתונים המובילים בתחום.

במהלך תת ההתמחות בארה”ב בתחום האובאיטיס והקרנית פרסמה פרשיות מקרה של טיפול חדשני באנלוג לACTH באובאיטיס ומחלת הOCP, עליהן קיבלה גם גרנטים והציגה את עבודותיה בכנסים בינלאומיים.

השילוב של עבודה קלינית הכוללת טיפול במטופלי אובאיטיס ומחלות פני שטח דלקתיות עם עבודה מחקרית בתחום, מעניק ראייה רחבה וכוללת התורמת רבות באבחנה ובטיפול. על מנת להישאר מעודכנים בשיטות הדמיה מתפתחות וחדשניות ובטיפולים חדשים, יש צורך בהשתתפות קבועה בכנסים, מפגשים, הרצאות וביצוע והשתתפות במחקרים בינלאומיים.