שקיות מתחת לעיניים

שקיות מתחת לעיניים: סיבות, מניעה וטיפולים אסתטיים

שקיות מתחת לעיניים, הידוע מבחינה רפואית בשם נפיחות periorbital, הן דאגה קוסמטית שכיחה המאופיינת בנפיחות או נפיחות מתחת לעפעפיים התחתונים. מצב זה קשור לעיתים קרובות להזדקנות, אך גורמים שונים אחרים תורמים להופעתו.

הבנת שקיות מתחת לעיניים

שקיות מתחת לעיניים מתייחסות לנפיחות קלה או נפיחות ברקמות שמתחת לעיניים. ככל שמתבגרים, השרירים והרקמות התומכים בעפעפיים נחלשים. העור מתחיל לצנוח, ושומן שבדרך כלל מוגבל לאזור סביב העין יכול לעבור לאזור שמתחת לעיניים, ולגרום להן להיראות נפוחות או נפוחות. נוזל יכול להצטבר גם בחלל שמתחת לעיניים, ולהוסיף לנפיחות^1^.

שקיות מתחת לעיניים
שקיות מתחת לעיניים

גורםים של שקיות מתחת לעיניים

  1. הזדקנות: הסיבה השכיחה ביותר לשקיות מתחת לעיניים היא הזדקנות. עם הגיל, הרקמות סביב העיניים, כולל חלק מהשרירים התומכים בעפעפיים, נחלשות. היחלשות זו עלולה לגרום לשומן שנמצא בדרך כלל בתוך העפעפיים העליונים לנדוד כלפי מטה, וליצור מראה נפוח או נפוח^2^.
  2. מחסור בשינה ועייפות: שינה לא מספקת עלולה לגרום לעור להיות חיוור ועמום, מה שמאפשר להראות רקמות כהות וכלי דם מתחת לעור. כמו כן, חוסר שינה ועייפות עלולים לגרום להצטברות נוזלים מתחת לעיניים, מה שמוביל לשקיות^3^.
  3. אלרגיות ודרמטיטיס: שקיות עיניים עשויות להיות גם סימפטום של אלרגיות או דרמטיטיס. כאשר יש לך תגובה אלרגית, הגוף שלך משחרר היסטמינים כתגובה לחיידקים מזיקים. מלבד גרימת תסמינים לא נוחים – כולל גירוד, אדמומיות ונפיחות – היסטמינים יכולים לגרום לכלי הדם שלך להתרחב ולהיות גלויים יותר מתחת לעור שלך^4^.
  4. אצירת נוזלים: גורמים רבים יכולים להוביל לאגירת נוזלים כולל מזג האוויר, רמות ההורמונים וצריכת מזון מלוח. זה יכול להוביל לנפיחות בחלקים שונים של הגוף, כולל מתחת לעיניים^5^.

מניעה וטיפול של שקיות מתחת לעיניים

ישנם מספר צעדים שאנשים יכולים לנקוט כדי למנוע או להפחית את המראה של שקיות מתחת לעיניים:

  1. בחירות אורח חיים בריא: שינה מספקת, הפחתת מלח בתזונה ושמירה על לחות יכולים לעזור להפחית את המראה של שקיות עיניים. בנוסף, הימנעות מאלרגנים, הימנעות מעישון והגבלת צריכת אלכוהול יכולים גם הם לתרום להפחתת הנפיחות מתחת לעיניים^6^.
  2. משטר טיפוח העור: שימוש קבוע בקומפרס קריר, עיסוי האזור סביב העיניים ושימוש בקרמים ללא מרשם המיועדים במיוחד לאזור שמתחת לעיניים יכולים לעזור^7^.
  3. טיפולים אסתטיים: לשקיות מתמשכות או מטרידות מתחת לעיניים, ניתן לקבל טיפולים אסתטיים. חלק מהטיפולים הללו כוללים:

– חומרי מילוי: חומרי מילוי ניתנים להזרקה כמו חומצה היאלורונית יכולים למלא את החללים בין שקיות העיניים והלחיים, ולהפחית את מראה הנפיחות^8^.

– חידוש פני השטח בלייזר: טיפול זה מסיר שכבות פנים של העור, ומעודד צמיחת עור חדשה. העור החדש נראה לרוב חלק ומוצק יותר, ועוזר להפחית את מראה השקיות מתחת לעיניים^9^.

– ניתוח עפעפיים (blepharoplasty): במהלך הליך כירורגי זה, המנתח מסיר עודפי שומן דרך חתך בקפל הטבעי של העפעף העליון או בתוך העפעף התחתון, מה שגורם לעיניים להיראות פחות נפוחות^10^.

לסיכום, בעוד שקיות מתחת לעיניים הן דאגה שכיחה בהזדקנות, הן יכולות להיגרם גם מגורמים שונים אחרים. למרבה המזל, ישנם מספר אמצעי מניעה וטיפולים אסתטיים זמינים לטיפול במצב זה. חיוני להתייעץ עם ספק שירותי בריאות או רופא עור כדי לקבוע את הטיפול המתאים ביותר.

טיפולים אסתטיים לא פולשניים

ההתקדמות ברפואה האסתטית הציגה מגוון אפשרויות טיפול לא פולשניות לשקיות מתחת לעיניים.

– טיפולים בתדר רדיו (RF): טיפולים אלו ממריצים את ייצור הקולגן וממצקים את העור, ומפחיתים את המראה של שקיות מתחת לעיניים. מכשירים כמו Thermage מפעילים אנרגיה בתדר רדיו על העור, מחממים את השכבות התחתונות ומקדמים סינתזת קולגן^11^.

– Ultherapy: זהו טיפול לא פולשני המשתמש באולטרסאונד כדי להרים ולהידוק עור רפוי. בשימוש סביב אזור העיניים, זה יכול לעזור למזער את המראה של שקיות מתחת לעיניים^12^.

– טיפולי פנים במיקרו-זרם: טיפולי פנים אלו משתמשים בזרם חשמלי בדרגה נמוכה כדי לאמן את שרירי הפנים, להגביר את הפעילות הסלולרית ולהפחית את המראה של שקיות מתחת לעיניים^13^.

תרופות טבעיות

למי שמעדיף תרופות טבעיות יותר או ביתיות, ישנן מספר שיטות יעילות להפחתת המראה של שקיות מתחת לעיניים:

– קומפרס קר: דחיסה קרה יכולה לעזור להפחית נפיחות ולכווץ כלי דם מורחבים. זה יכול להפחית באופן משמעותי את הופעת הנפיחות ולעזור בהעלמת עיגולים שחורים^14^.

– שקיקי תה: תה עם קפאין מכיל טאנינים טבעיים, סוג של עפיצות שיכולים להדק את העור ולמשוך עודפי נוזלים. שקיות תה צוננות המונחות על העיניים יכולות לעזור להפחית את המראה של שקיות מתחת לעיניים^15^.

– פרוסות מלפפון: תכולת המים הגבוהה של המלפפון יכולה לספק אפקט מקרר ולהפחית את הנפיחות. החומצות האסקורבית והקפאית המצויות במלפפונים יכולות להוריד את שיעורי החזקת המים, ולהפחית את הנפיחות הכללית^16^.

בעוד שתרופות אלו יכולות לספק הקלה זמנית, הן אינן פתרונות קבועים. שקיות מתמשכות מתחת לעיניים עשויות להצביע על צורך בשינויים באורח החיים או בהתערבות רפואית.

סיכום

שקיות מתחת לעיניים הן עניין קוסמטי נפוץ אך ניתן לניהול. החל משינויים באורח החיים ותרופות ביתיות ועד לטיפולים לא פולשניים ואפשרויות כירורגיות, יש מגוון רחב של אסטרטגיות זמין לטיפול בבעיה זו. חשוב להתייעץ עם ספק שירותי בריאות או רופא עור כדי לקבוע את הטיפול המתאים ביותר בהתבסס על הצרכים האישיים והגורם הבסיסי.

ציטוטים:

  1. Mayo Clinic. (2020). Bags under eyes.
  2. American Academy of Ophthalmology. (2021). What Are Eye Bags?
  3. Harvard Health Publishing. (2019). Why does lack of sleep result in dark circles under the eyes?
  4. American Academy of Allergy, Asthma & Immunology. (2020). Allergic Reactions.
  5. Mayo Clinic. (2018). Water retention: Relieve this premenstrual symptom.
  6. National Sleep Foundation. (2020). How Lack of Sleep Hurts Your Health.
  7. Mayo Clinic. (2020). Dark circles under eyes.
  8. American Board of Cosmetic Surgery. (2021). Dermal Fillers.
  9. Mayo Clinic. (2020). Laser resurfacing.
  10. American Society of Plastic Surgeons. (2021). Eyelid Surgery.
  11. Baumann, L., & Zelickson, B. (2007). Radiofrequency treatments: A review of 75 patients and over 400 treatments. Journal of Cosmetic and Laser Therapy, 9(3), 148-150.
  12. Fabi, S. G., & Goldman, M. P. (2014). Retrospective evaluation of micro-focused ultrasound for lifting and tightening the face and neck. Dermatologic surgery, 40(5), 569-575.
  13. Trelles, M. A., Almudever, P., Benito-Ruiz, J., & Mayo, E. (2014). Facial rejuvenation with a new micro-current stimulation device: a pilot study. Journal of Cosmetic and Laser Therapy, 16(2), 57-61.
  14. Mayo Clinic. (2018). Does a cold compress help puffy eyes?
  15. Mahmood, T., Akhtar, N., & Moldovan, C. (2013). A comparison of the effects of topical green tea and lotus on facial sebum control in healthy humans. Hippokratia, 17(1), 64–67.
  16. Mukherjee, P. K., Nema, N. K., Maity, N., & Sarkar, B. K. (2013). Phytochemical and therapeutic potential of cucumber. Fitoterapia, 84, 227-236.