פטריגיום טיפול טבעי

האם קיים עבור פטריגיום טיפול טבעי?

כמומחה ברפואת עיניים, עם תת-התמחות במחלות של המקטע הקדמי של העין, קרנית והמשטח החיצוני של העין אני נתקל לא פעם במטופלים עם פטריגיום. הם לא פעם שואלים אותי אם קיים עבור פטריגיום טיפול טבעי ולא פולשני. התשובה הקצרה היא שאין טיפול קסם או טבעי שיכול להעלים את הפטריגיום ולמעשה מה שנדרש על מנת לטפל בפטריגיום באופן דפנטיבי הוא ניתוח להסרת פטריגיום.פטריגיום טיפול טבעי

האם ישנה אלטרנטיבה לניתוח בטיפול בפטריגיום?

אז מה בכל זאת ניתן לעשות על מנת לטפל בפטריגיום מבלי לבצע ניתוח? התשובה היא זה מאוד תלוי בסימפטומים וסיבת הפנייה עבור הטיפול בפטריגיום. הסיבות הנפוצות לפנייה לרופא בעקבות פטריגיום הם:

  • פטריגיום שמערב את ציר הראייה ומביא לירידה בראייה
  • פטריגיום שגורם לעיוות בקרנית ובכך מביא לירידה בראייה
  • פטריגיום שמדאיג את המטופל מבחינה קוסמטית
  • פטריגיום שמדאיג את המטופל או את הרופא המפנה מכיוון שהוא חשוד כגידול ממאיר
  • פטריגיום מודלק שמביא לסימנים של אודם בעין, גירוד בעין ואי נוחות

אם סיבת הפנייה היא אחת מארבעת הסיבות הראשונות, אז אין שום טיפול טבעי שיכול להקל על המטופל והטיפול היחיד שיכול לתקן את המצב (נכון לשנת 2021) הוא ניתוח להסרת פטריגיום.

לעומת זאת, אם סיבת הפנייה היא פטריגיום מודלק עם אודם בעיניים, גרד ותחושות של אי נוחות שמזכירות קצת את האי נוחות שנובעת מיובש בעיניים אז בהחלט ניתן לעשות מספר טיפולים פחות פולשניים שיכולים להקל על הסימפטומים. בראש ובראשונה טיפול בתחליפי דמעות ללא חומרים משמרים יכולים להקל על אי הנוחות במצבים של פטריגיום מודלק אם כי לא יטפלו בגורם הבסיסי. טיפול נוסף שניתן לנסות הוא סטרואיד “קל” עם פוטנציה נמוכה להעלות לחץ תוך עיני. יש לשים לב כי סטרואיד יעזור להוריד את סימני הדלקת והאודם אך לא רצוי להשתמש בטיפול זה מעבר למספר שבועות בודדים שכן כמעט כל סטרואיד יכול לגרום לעלייה בלחץ התוך עיני בעקבות שימוש ממושך. בנוסף, חשוב לזכור שזה לא יגרום לנסיגה של הפטריגיום ושייתכן מצב שבו בעקבות טריגרים שונים הפטריגיום יכול לחזור להיות מודלק שוב. במצב כזה, לא כדאי לחזור שוב ושוב פעם על שימוש בסטרואידים בעקבות אותו החשש מעלייה בלחץ התוך עיני.סטרואיד כטיפול לפטריגיום

האם סטרואיד הוא באמת טיפול טבעי לפטריגיום?

מעבר לכך, יש לא מעט מטופלים שמבחינתם סטרואיד איננו טיפול טבעי לפטריגיום ולכן למעשה הם מחפשים סוג של תרופות סבתא שיכולים להועיל ולהפחית את הסימפטומים שלהם.

לכן, לצערי, לא ידוע לי על מחקרים כלשהם שהדגימו עבור פטריגיום טיפול טבעי שהוא יעיל.