השתלת עדשה תוך עינית

קטרקט הוא מצב שכיח ביותר ולרוב מופיע בהדרגה, בגיל מבוגר, אם כי קיימות סיבות נוספות להופעת קטרקט כמו חשיפה מוגברת לקרינה, טראומה או מחלות שונות.

בניתוח השתלת עדשה תוך עינית, עושים שימוש בעדשה תוך עינית. עדשה תוך עינית (IOL- intraocular lens) היא עדשה זעירה ומלאכותית המחליפה את העדשה הטבעית של העין אשר מוסרת במהלך ניתוח קטרקט. בדומה לעדשה הטבעית, תפקידה של העדשה הוא לרכז את קרני האור על נקודה ספציפית בעין.

השתלת עדשה תוך עינית
השתלת עדשה תוך עינית

על מנת למלא כראוי את תפקידה ולאפשר לקרני האור לחדור, העדשה המושתלת בניתוח השתלת עדשה תוך עינית צריכה להיות שקופה. בקטרקט העדשה הופכת לעכורה ומעוננת וכתוצאה מכך המטופל עשוי להתלונן על טשטוש ראייה, הילות המחמירות בלילה או ראיית צבעים דהויים.

בניתוח קטרקט העדשה העכורה מוסרת ובמקומה ממוקמת עדשה חדשה וזכה. לעדשות המלאכותיות עוצמות פיקוס שונות, בדומה לעדשות של משקפיים ועדשות מגע שמותאמות אישית לכל מטופל. על כן לפני ניתוח קטרקט יש צורך בביצוע מדידות שיאפשרו את התוצאה המיטבית בסוף הניתוח של השתלת עדשה תוך עינית ואולי אפילו יבטלו את הצורך של המטופל במשקפיים (אך לא תמיד). המדידות כוללות אך אורך העין, קעירות הקרנית (הכיפה השקופה על פני שטח העין) ומיקום העדשה בתוך העין.

במהלך הניתוח עדשת העין הטבעית מוסרת על ידי מכשיר בשם פאקו אשר מפרק ושואב את שאריות העדשה ובכך מאפשר את הוצאת העדשה דרך חתכים זעירים בקצוות הקרנית. לאחר מכן העדשה המלאכותית מקופלת ומוחדרת גם היא דרך חתך קטן, וממקמת בתוך קפסולה בה ישבה העדשה המקורית.

ממה העדשה התוך עינית עשויה?

רוב העדשות עשויות סיליקון, אקריליק או תרכובות שונות של פלסטיק. העדשות מצופות בחומר מיוחד שמסייע בהגנה על העין מפני קרני UV המזיקות של השמש.

איזה סוגים של עדשות קיימים?

IOL יכולות לתקן מגוון מצבים עיניים, הנפוצים בניהם כוללים קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמטיזם. כתלות במצב ממנו סובל המטופל המועמד לניתוח קטרקט תיבחר העדשה המתאימה ביותר עבורו, וזאת גם בהתחשב בצרכיו האישיים. העדשות השונות כוללות:

  • עדשה מונופוקלית (Monofocal IOL) – העדשה הקלאסית והנפוצה ביותר. בניגוד לעדשת העין הטבעית שיכולה להימתח או להתכדרר בהתאם לצורכי העין להתפקס (לראות לקרוב או לרחוק), העדשה המלאכותית המונופוקלית מפוקסת למרחק קבוע. בהתאם לצורכי המטופל הספציפי העדשה תותאם לראייה טובה לקרוב או לרחוק, ובשאר הזמן המטופל עשוי להיות זקוק למשקפי ראייה על מנת לראות באופן מיטבי.
  • עדשה מולטיפוקאלית (Multifocal implant) – בדומה למשקפי ראייה בי -פוקאליות, לעדשה זו אזורים שמסייעים לראות עצמים במרחקים שונים. עשוי לקחת זמן עד שהמוח יתרגל לכך שכך המצב שונה מהראייה הטבעית לה אנו רגילים. בנוסף המטופלים סובלים יותר מהילות או תחושת מריחה של אורות כאשר מושתלת עדשה מולטי -פוקאלית.
  • עדשה טורית (Toric IOL) – עדשה שמתאימה למטופלים שסובלים מאסטיגמטיזם. אסטיגמטיזם נוצר כאשר הקרנית אינה עגולה וסימטרית כמו שאמורה להיות. מצב זה בדרך כלל משפיע על הראייה לכל המרחקים. במידה והמטופלים לא סובלים מקוצר או אורך ראייה בנוסף לאסטיגמטיזם, ייתכן ולא יזדקקו למשקפי ראייה לאחר הניתוח והתיקון כולו יעשה דרך העדשה התוך עינית.

לכמה זמן מושתלת העדשה התוך עינית?

IOL עשויות חומרים שלא נשברים או נהרסים, כך שמותאמת להישאר בעין לכל החיים, ללא צורך בהחלפה בדרך כלל. חשוב לציין שעדשה מלאכותית לא יכולה לעבור בעצמה תהליך קטרקט שכן אינה עשויה מהחלבונים שאחראים לכך. מצב אחר שיכול להופיע לאחר השתלת עדשה תוך עינית הוא PCO או קטרקט שניוני – היווצרות שכבת תאים על חלקה האחורי של הקפסולה העוטפת את העדשה. לא מדובר בקטרקט והמצב יכול להיפתר בקלות על ידי YAG לייזר, תהליך מהיר ולא כואב שנעשה בקליניקה.

האם קיים סיכון בעדשות התוך עיניות?

כל פרוצדורה טומנת בחובה סכנות ותופעות לוואי, וכך גם ניתוח קטרקט והשתלת IOL. סיבוכים קשים אחרי ניתוח קטרקט הם לא שכיחים ולרוב ברי טיפול. בטרם הפרוצדורה הרופא המנתח צפוי לשאול אותך בנוגע להיסטוריה רפואית, היסטוריה עינית וטיפול תרופתי קבוע בכדי לקבוע האם הנך מועמד טוב לניתוח ומה רמת הסיכון עבורך. כלומר, ככל הניתוחים גם בהשתלת עדשה תוך עינית חוות דעת היא דבר נחוץ. יש להתייעץ עם רופא עיניים מומחה בדבר ההתאמה לניתוח.

חשוב לדעת שברוב המקרים הניתוח נעשה בהרדמה מקומית בלבד. אם כך, למרות שבהשתלת עדשה תוך עינית סיכונים אכן קיימים, ההרדמה המקומית מפחיתה משמעותית את הסיכונים בו. לאחר ההליך הרופא ינחה כיצד לנהוג בתקופה הקרובה ובאילו טיפות עיניים יש להשתמש. חשוב להקפיד על הטיפול כדי למנוע סיבוכים כמו זיהום או מצב דלקתי חמור אשר מהווים סכנה לבריאות העין.

עלות השתלת עדשה תוך עינית

השתלת עדשה תוך עינית מחיר – ניתוח השתלת עדשה תוך עינית עלול להיות יקר עקב ההכנה אישית של העדשה להתאמה למבנה העדשה הקיימת של המטופל.

קופות חולים ומבוטחים:

  • השתלת עדשה תוך עינית כללית
  • השתלת עדשה תוך עינית מכבי
  • השתלת עדשה תוך עינית מאוחדת
  • השתלת עדשה תוך עינית לאומית

העלות ההתחלתית בקופות החולים נעה בסביבות 6,000 ₪, אך חשוב לציין כי ביטוחים פרטיים וחברות בקופות החולים מכסים לרוב את העלות במסגרת הטיפולים המוצעים על ידם. כלומר  השתלת עדשה תוך עינית במכבי או השתלת עדשה תוך עינית בכללית, יהיו מתומחרים אחרת. יש לבדוק עם קופת החולים בה חבר המטופל מה היקף ההשתתפות של הקופה טרם קבלת ההחלטה לעבור את הניתוח.

ביטויים בנושא זה שאולי חיפשתם:

השתלת עדשה תוך עינית מחיר,
השתלת עדשה תוך עינית חוות דעת,
השתלת עדשה תוך עינית כללית,
השתלת עדשה תוך עינית מכבי,
ניתוח השתלת עדשה תוך עינית,
השתלת עדשה תוך עינית סיכונים,