עין עצלה אצל מבוגרים

עין עצלה (amblyopia) היא לקות ראייה יחסית שכיחה באוכלוסייה. עין עצלה אינה מקושרת לבעיה אנטומית במבנה העין, אלא ל”בעיית תקשורת” בין המוח לבין העין. בעקבות חוסר גירויים ויזואליים בתחילת החיים מסיבות שונות, מרכז הראייה במוח מקבל תמונה שאינה ממוקדת מאחת העיניים ובהתאם בוחר להתמקד במידע שמתקבל מעין אחת. כתוצאה מכך, המוח לא משתמש באחת העיניים לאורך זמן, איכות הראייה בעין זו נפגעת והתפקוד שלה דועך. במצבים ממושכים, ניתן להגיע לחוסר ראייה מוחלט בעין וכך גם לעין עצלה בילדות. אף על פי כן, ברוב המקרים, עין עצלה מאופיינת בעיקר עם ירידה בחדות הראייה שאינה מתוקנת עם סיוע אופטי (משקפיים או עדשות מגע). לעתים ייתכנו סימנים נוספים כמו גם הפחתה ברגישות לניגודיות ופגיעה בראיית העומק.

עין עצלה אצל מבוגרים

גורמים לעין עצלה בגיל מבוגר

בין הגורמים השונים לעין עצלה ניתן למצוא פזילה, קטרקט מולד, צניחת עפעף או לקויות ראייה אחרות (כמו רוחק ראייה וקוצר ראייה). לרוב, עין עצלה אצל מבוגרים נובעת מעין עצלה שלא טופלה בזמן הילדות או שאינה טופלה בצורה מיטבית.

תסמינים של עין עצלה בגיל מבוגר

כאמור, הבעיה המרכזית בעין עצלה במבוגרים אינה נמצאת בעין אלא בדרכי התקשורת והמידע שבין העין לבין המוח. בהתאם, חדות הראייה הירודה המאפיינת עין עצלה, נותרת ירודה גם בשימוש עם משקפיים או עדשות מדע. בין היתר, ניתן לזהות סימנים נוספים לעין עצלה אצל מבוגרים כמו: ראייה כפולה, פזילה, רמת ניגודיות נמוכה, נטייה להיתקל בחפצים ועוד.

אבחון של עין עצלה

ברוב המקרים, רק אחת משתי העיניים מוגדרת כעין עצלה. הודות לאיכות הראייה השמורה בעין השנייה, הילדים מסתגלים למצב הראייה הנתון ובהתאם לא מתלוננים על בעיות ראייה. לפיכך, ההורים והילדים אינם מבחינים בבעיה והיא אינה מאובחנת. על כן, חשוב לבצע בדיקות שגרתיות של העיניים גם בהיעדר סימנים חיצוניים של בעיות עיניים אצל רופא מוסמך.

לאבחון עין עצלה בילדים יש חשיבות רבה, במיוחד בשלב בו המוח מתפתח ועדיין בר השפעה. יש לציין כי השפעת הטיפולים בעין עצלה פוחתת עם הגיל ושיאה הוא בילדים עד גיל 9. בניגוד לטיפול בילדים, הטיפול במבוגרים מתמקד במרכז הראייה במוח ואינו מטפל בעין עצמה.

טיפול בעין עצלה

הטיפול בעין עצלה אפקטיבי מאוד בגילאי הילדות והוא בעל חלון זמנים צר, שכן השפעתו פוחתת עם השנים. כיום, פיתוחים חדשניים של שיטות ריפוי הצליחו להעלות את אחוזי הצלחת הטיפול בשלבים מאוחרים יותר של החיים. בעקבות זאת, ברוב מקרי עין עצלה אצל מבוגרים מעל גיל 20, לא ניתן לשפר את חדות הראייה במידה משמעותית, אך ניתן לשפר תופעות אחרות הנלוות לעין העצלה כמו פזילה.

מבוגרים רבים שבעבר לא טיפלו בעין העצלה שלהם פונים לטיפול שיספק להם ראייה טובה יותר וגם מראה אסתטי יותר של העין במקרה של פזילה. עיקר הטיפול בגיל המבוגר מתמקד באימון מרכז הראייה במוח. במסגרת הטיפול, ניתנים גירויים חזותיים אל המוח על ידי מערכות ממוחשבות אשר לאורך זמן משפרות את אופן קליטת התמונה הוויזואלית במרכז הראייה וחדות הראייה משתפרת. טיפול מסוג זה נקרא neuro-vision.

יש לציין כי מצבים כמו סוכרת, אפילפסיה, עובי קרנית שאינו תקין או הריון מונעים התאמה לטיפול. לכן, יש לבדוק את הזכאות לטיפול באנשים עם עיניים עצלות שרוצים לנסות את ההליך. זאת כיוון שהטיפול כולל הקרנה של תמונות על גבי מסך מחשב.

טיפול בעין עצלה במבוגרים בשיטת neuro-vision הוכח כיעיל מאוד ברוב המקרים. כאמור, הוא מתבצע ללא מגע בעין כך שאין בו חשש לתופעות לוואי או סיכונים חריגים. החיסרון היחיד בטיפול זה הוא עלותו הגבוהה.

סיכום

מן האמור לעיל, עין עצלה היא תופעה יחסית שכיחה. היא מופיעה בגילאי הילדות וללא טיפול ראוי, ניתן לזהות גם עין עצלה במבוגרים. זיהוי וטיפול מוקדמים בעין עצלה בילדים יכולים לשפר את חדות הראייה ולמנוע התדרדרות ראייתית בעתיד.