נפיחות בעפעף התחתון

מתי יש נפיחות בעפעף התחתון?

נפיחות בעפעף התחתון הינו מצב יחסית שכיח. העפעפיים מכוסים בשכבת עור דקיקה בעובי מ”מ אחד ומכילים בלוטות שומן, דמע וריסים, עדינות העפעף ומורכבותו היחסית היא הסיבה שהעפעף הינו רגיש להופעת נפיחות ודלקות למיניהן.

נפיחות בעפעף התחתוןהסיבות לנפיחות בעפעף התחתון הינן מגוונות ויכולות לנוע מאלרגיה פשוטה, בלוטת שומן חסומה ועד למצבים מסוכנים כגון זיהום הרקמות הרכות בארובת העין.

ברוב המקרים, הנפיחות חולפת תוך 24 שעות. ניתן להפחית את הנפיחות בעזרת קומפרסים, אך אופן הטיפול בעפעף נפוח תלוי בעיקר בגורם.

איך נגרמת נפיחות בעפעף התחתון?

נפיחות בעפעף התחתון או העליון יכולה להגרם כתוצאה מדלקת או זיהום מקומי, אך ברב המקרים הנפיחות היא רחבה יותר ויכולה לפגוע בשני העפעפיים או בשתי העיניים אם מדובר באלרגיה או אגירת נוזלים.

מספר סיבות לכך שהעפעף עשוי להיות נפוח כוללות:

  1. אלרגיות
  2. עקיצת חרק
  3. אגירת נוזלים בגוף עקב מחלה כלייתית או לבבית
  4. עין ורודה (דלקת הלחמית)
  5. סטי, בליטה אדומה עדינה, יכולה לגרום לנפיחות בעפעף התחתון
  6. ציסטה, בלוטת שמן חסומה (חלזיון), תופיע כנפיחות בעפעף התחתון או העליון
  7. צלוליטיס אורביטלית או טרום-אורביטלית, דלקת שמתפשטת לעור סביב העיניים
  8. טראומה או פציעה, המלווה לעתים קרובות בשינוי צבע
  9. מצבים רפואיים מסוימים יכולים גם לגרום לתסמינים של עין או עפעף נפוחים. זה כולל את מחלת גרייבס וסרטן העיניים, אם כי אלו מצבים נדירים יותר.

איזה סיבוכים יכולים להיות?

בהרבה מקרים הנפיחות תהיה התסמין היחידי, אך לפעמים יתווספו אליה כאב, דמע בעיניים, כאב ואודם מקומי, הפרשות מהעיניים, חום ושינויים בראייה. כדי להמנע מסיבוכים ופגיעה בראייה, יש לפנות לרופא עיניים אם הנפיחות נמשכת יותר מ-24 שעות, במידה וישנם שינויים בראייה או חום.

מהו הטיפול הנכון עבור נפיחות בעפעף התחתון?

לפני שמטפלים יש צורך להבין מהי הסיבה הרפואית להופעת הנפיחות ולטפל בסיבה, עניין חשוב הוא להבדיל בין הופעת נפיחות כסימפטום נקודתי או על רקע עיניי דו צדדי. ניתן להקל על נפיחות בעפעפיים בבית, במיוחד אם הם נגרמים מאגירת נוזלים, מתח, אלרגיות או חוסר שינה. אם אלו הסיבות, הנפיחות לרוב תהיה בשתי העיניים וקומפרסים קרים על העיניים יקלו על המצב. אם סיבת העפעפיים הנפוחים היא מאלרגיות, ניתן להשתמש בטיפות עיניים אנטיהיסטמיניות. עבור תגובות אלרגיות חמורות, ייתכן ויהיה צורך בטיפות עיניים במרשם. אנטיהיסטמינים דרך הפה יכולים גם לעזור. אם העפעפיים שלך כואבים למגע ואדומים רק מקומית, וישנה נפיחות בעפעף התחתון או העליון הסיבה היא ככל הנראה זיהום, ציסטה או סטי. חשוב לקבוע את הסיבה לעפעף הנפוח שלך, שכן אפשרויות הטיפול תלויות בגורם וחשובה הפנייה לעזרה רפואית.

האם שעורה בעין יכולה לגרום לנפיחות בעפעף התחתון?

  • ציסטה או כלזיון יופיעו כנפיחות בעפעף התחתון או העליון. חלזיון, מצב בו מתפתחת דלקת מקומית עקב בלוטת שומן חסומה, בדרך כלל מופיע בחלק האמצעי של העפעף. ציסטות עשויות להישאר מספר שבועות.

טיפול: להקלה, הנח קומםרס חמים מעל העין. החום יכול לעזור בהקלת החסימה בבלוטות השומן. אם הציסטה איננה עוברת או כואבת ומפרישה נוזלים, יש לפנות לעזרה רפואית מאחר ויתכן צורך בניקוז הציסטה המודלקת.

  • סטיי נוצר עקב זיהום בבסיס העפעף ליד הריס. מופיע לעתים קרובות כמו בליטה אדומה מוגדרת היטב. סטיי לעיתים קרובות מפריש מוגלה.