קרטוקונוס בעין אחת

האם ייתכן קרטוקונוס בעין אחת בלבד?

קרטוקונוס היא מחלה אסימטרית שמערבת את שתי שהעיניים. כלומר, ברמת העיקרון אם מגלים קרטוקונוס בעין אחת, המחלה קיימת גם בעין השנייה, ואם טרם התפתחה, היא עלולה להתפתח בעתיד. במרבית המקרים ישנה עין אחת עם קרטוקונוס יותר מתקדם מהעין השנייה. הרבה מטופלים מגיעים לטיפול או לבדיקה של רופא כאשר ישנה ירידה בראייה באחת העיניים שהיא מורגשת ובשלב הזה כבר אפשר לראות סימנים התחלתיים גם בעין השנייה.קרטוקונוס בעין אחת

התפקיד של מיפוי קרנית לזיהוי קרטוקונוס בעין אחת

מיפוי קרנית זהו כלי אבחוני מצוין לזיהוי מוקדם של קרטוקונוס. לכן, כאשר מגיעים למומחה קרנית לבדיקה. מבצעים מיפוי של שתי העיניים ואז אפשר לבדוק אם אכן קיים קרטוקונוס בעין אחת בלבד או שמא יש סימנים של קרטוקונוס בעין השנייה. המיפוי קרנית נותן תמונה ברזולוציה גבוהה של עקמומיות הקרנית, עובי הקרנית והרמה אחורית וקדמית. כל אלו מאפשרים אבחנה יותר מדויקת ועוזרים לרופא לקבוע את הטיפול הנכון.

למה רק עין אחת פיתח קרטוקונוס משמעותי והעין השנייה לא?

ייתכן כי המטופל משפשף עין אחת יותר מאשר את העין השנייה. ייתכן גם שזה קשור להרגלי שינה כגון שינה על צד מסוים. ישנם גם פקטורים נוספים שאנחנו עוד לא יודעים להצביע עליהם שיכולים לתרום לקרטוקונוס יותר מתקדם בעין אחת מאשר השנייה.

קרטוקונוס באחת העיניים

מה אפשר לעשות למנוע את ההתפתחות של קרטוקונוס אסימטרי?

  1. להימנע משפשוף עיניים
  2. לזהות הרגלי שינה ולשקול שינה עם מגן פלסטי
  3. במידה וקרטוקונוס מתקדם רצוי לשקול צילוב קרנית (קרוסלינקינג)

במידה ויש לי קרטוקונוס באחת העיניים האם צריך לעשות צילוב קרנית בשניהם?

זה תלוי במספר גורמים. במידה וישנם מספר גורמי סיכון אז נהוג לבצע טיפול בקרוסלינקינג בשתי העיניים כולל העין שנראית יותר תקינה. גורמי סיכון כוללים: גיל צעיר יותר, קרטוקונוס מתקדם בעין השנייה, שפשוף עיניים פעיל, אלרגיה פעילה והסטוריה משפחתית. במידה ויש למטופל גורמי סיכון מומלץ בחום לטפל בשתי העיניים ולא רק בעין המתקדמת יותר. ניתן לשקול מעקב צמוד אחר העין ה”תקינה” במידה ויש היסוסים רבים או לא בטוחים אם לבצע טיפול בשתי העיניים.