ניתוח פטריגיום החלמה

למה לצפות לאחר ניתוח פטריגיום?

על מנת להבין למה לצפות מבחינת ניתוח פטריגיום החלמה צריך קודם כל להבין במה כרוך הניתוח. ניתוח פטריגיום הוא הליך המבוצע להסרת גידולי לחמית לא סרטניים (פטריגיה) מהעין. הלחמית היא הרקמה השקופה המכסה את החלק הלבן של העין ואת החלק הפנימי של העפעפיים. חלק מהמקרים של פטריגיום מייצרים מעט עד אין תסמינים. צמיחת יתר חמורה של רקמת הלחמית יכולה לכסות את הקרנית ולהפריע לראייה.

ניתוח פטריגיום החלמה

למה לצפות בניתוח פטריגיום?

ההליך הכירורגי של פטריגיום הוא מהיר למדי ובסיכון נמוך. עיניך יהיו מכוסות כדי למנוע אי נוחות במהלך הניתוח. לאחר מכן יבוצע ניקוי יסודי של האזור סביב העין. יבוצע הסרה של הפטריגיום יחד עם רקמת לחמית קשורה. לאחר הסרת הפטריגיום, נחליף אותו בשתל של רקמת לחמית מאזור בריא של העין כדי למנוע גידולי פטריגיום חוזרים.

ניתוח פטריגיום החלמה עם דבק מול תפרים

לאחר הסרת הפטריגיום, אפשר להשתמש בתפרים או בדבק פיברין כדי לחבר שתל רקמת הלחמית במקומו. שתי הטכניקות מפחיתות את האפשרות של חזרה לאחר הניתוח. בעוד ששימוש בתפרים ניתנים להמסה עשוי להיחשב כמקובל מאוד כיום, הוא עלול לגרום ליותר אי נוחות לאחר הניתוח, ולהאריך את זמן ההחלמה למספר שבועות. שימוש בדבק פיברין, לעומת זאת, הראה כמפחית דלקות ואי נוחות תוך קיצור זמן ההחלמה בחצי (בהשוואה לשימוש בתפרים). עם זאת, מכיוון שדבק פיברין הוא מוצר שמקורו בדם, הוא עלול לשאת סיכון של העברת זיהומים ומחלות ויראליות. לכן, חברות מסחריות משתמשות במנגנונים רבים לייצר דבק פיברין מסחרי בטיחותי עבור הניתוח. כפועל יוצא, שימוש בדבק פיברין יכול להיות גם יקר יותר מאשר שימוש בתפרים.

ניתוח פטריגיום החלמה עם טכניקת הסקלרה החשופה

אפשרות נוספת, למרות שהיא טומנת בחובה סיכון מוגבר להישנות פטריגיום, היא טכניקת הסקלרה החשופה. בהליך מסורתי (ומיושן זה), הרופא מסיר את רקמת הפטריגיום מבלי להחליף אותה בשתל רקמה. זה משאיר את הלובן הבסיסי של העין חשוף להחלמה מעצמו. בעוד שטכניקת הסקלרה החשופה מבטלת סיכונים מתפרים או דבק פיברין, יש שכיחות גבוהה של צמיחה מחודשת של פטריגיום, ובגודל גדול יותר. יש גם סיכון מוגבר לתמס של הלובן של העין אם משלבים טכניקה של סקלרה חשופה עם שימוש בחומר מיטומיצין סי. לכן, עדיף להימנע משיטה זו.

ניתוח פטריגיום החלמה והתאוששות

בתום הניתוח, נשים עדשת מגע טיפולית ואז נחבוש את העין על מנת לעודד נוחות והחלמה מהירה יותר. חשוב לא לשפשף את העיניים לאחר הניתוח כדי למנוע עקירת השתל לחמית ממקומה. לאחר הניתוח, תקבלו הסבר אודות הנחיות לטיפול לאחר הניתוח כולל ניקוי, שימוש באנטיביוטיקה, סטרואידים וביקורי מעקב.

מהו זמן ההחלמה לאחר ניתוח פטריגיום?

זמן ההחלמה יכול לקחת בין מספר שבועות לחודשיים עד שהעין תרפא לחלוטין, ללא סימני אדמומיות או אי נוחות. עם זאת, זה עשוי להיות תלוי גם בסוג הטכניקה המשמשת במהלך הניתוח.

סיבוכים לאחר ניתוח פטריגיום

כמו בכל הליך כירורגי, ישנם סיכונים. לאחר ניתוח הפטריגיום, זה נורמלי לחוות אי נוחות ואדמומיות. זה גם נפוץ להבחין בטשטוש מסוים במהלך ההתאוששות. עם זאת, אם אתה מתחיל לחוות קשיי ראייה, אובדן מוחלט של הראייה, או מבחין בצמיחה מחודשת של פטריגיום, יש לפנות לבדיקה של רופא עיניים.