ניתוח החלפת קרנית

מהו ניתוח החלפת קרנית?

ניתוח החלפת קרנית (השתלת קרנית) הוא ניתוח בו מוחלפת הקרנית ברקמת קרנית מתורם שנפטר, והיא אחת ההשתלות הנפוצות ביותר שמבוצעות.

מהי הקרנית ולמה צריך ניתוח החלפת קרנית?

הקרנית היא השכבה החיצונית השקופה בקדמת העין והיא מאפשרת לאור לחדור לעין ליצירת מיקודו. כאשר הקרנית ניזוקה היא עלולה להפוך לעכורה או מעוננת ובכך לאבד את תפקודה ולהביא לליקוי ראייה או אפילו אובדן ראייה מוחלט.

האם אפשר להימנע מניתוח החלפת קרנית?

במידה והקרנית לא ניזוקה באופן חמור ייתכן שהטיפול יכלול עדשות מגע או טיפול בלייזר בנוסף לטיפול במקור הבעיה ולא יהיה צורך בהשתלת קרנית בשלב זה. אך אם הפגיעה בראייה משמעותית ייתכן כי השתלת קרנית תהווה את הפתרון המיטבי, וחשוב לבחון כל מקרה לגופו. השתלת קרנית עשויה להיות מומלצת בכמה מקרים, בניהם : הידקקות הקרנית (בדרך כלל עקב מחלה שנקראת קרטוקונוס) , הצטלקות הקרנית אחרי זיהומים חמורים בעין או פציעות, סיבוכים בעקבות ניתוחי עיניים אחרים אובדן ראייה שנגרם בשל התעכרות הקרנית ( לרוב בגלל ניוון הפוקוס- Fuchs dystrophy) .

למה עליי לצפות לפני ניתוח כזה?

לפני ההליך יבוצעו פגישת יעוץ ובדיקות שונות לצורך התאמת סוג הניתוח הרלוונטי עבור המטופל. תילקח אנמנזה רפואית מלאה הכוללת היסטוריה רפואית כללית והיסטוריה של העיניים בפרט, אלרגיות ותרופות קבועות, גורמי סיכון ותיאום ציפיות לקראת הניתוח. בהתאם להנחיות הרופא המנתח יידרש צום לפני הניתוח, והימנעות משימוש באיפור או קרם פנים .

האם ניתוח החלפת קרנית כולל הרדמה?

הניתוח יבוצע בהרדמה מלאה או מקומית בתוספת סדציה. במהלך הניתוח עצמו יוחלפו כל שכבות הקרנית המעורבת , או שבאופן סלקטיבי יוחלפו רק שכבות ספציפיות בהתאם לסיבת הפגיעה בקרנית ולמצב העין ובמקומן תונח רקמת קרנית משלימה מתורם שנפטר. אין צורך בביצוע התאמה של רקמת קרנית באופן רוטיני והרקמה שנתרמה תיבדק לנוכחות זיהומים.

מה צפוי לי לאחר הניתוח?

לאחר הניתוח תינתן רטייה אותה יש לעטות בהתאם להנחיות (בדרך כלל כמה ימים) לצורך הגנה על העין. בנוסף יינתנו טיפות עיניים שיעזרו לריפוי מהיר יותר של העין וימנעו זיהום , דלקת או דחייה של השתל. במידה וצריך להסיר תפרים , הדבר יבוצע בביקור המשך אך חשוב לדעת שהתפרים יכולים להישאר פרק זמן ארוך יותר אם נדרש, או שלא יוסרו כלל ויש לדון על כך עם הרופא המטפל.

מהם הסיכונים של ניתוח החלפת קרנית?

השתלת קרנית היא אחד ההליכים המוצלחים להשתלת רקמות או איברים אך כמו בכל פרוצדורה גם היא עלולה להתלוות בתופעות לוואי וסיבוכים הכוללים : דימום בעין, קטרקט, התנתקות הקרנית המושתלת, זיהום בתוך העין או בקרנית עצמה , בעיות רפרקציה הדורשות תיקון על ידי עדשות מגע או משקפיים, הופעה חדשה של גלאוקומה או החמרה בגלאוקומה קיימת ועוד. סיכון חשוב נוסף הוא דחיית שתל הקרנית.

ניתוח החלפת קרנית
ניתוח החלפת קרנית

המערכת החיסונית של המטופל עלולה לזהות את רקמת התורם כרקמה זרה ולייצר כנגדה תגובה חיסונית שתפגע ותביא לדחיית הקרנית החדשה. דחייה זו יכולה להתרחש מספר חודשים ועד מספר שנים אחרי ניתוח ההשתלה. דחיית השתל יכולה להיות הפיכה ברוב המקרים במידה ומטופלת במהירות והשתל יכול להמשיך ולתפקד באופן מיטבי. אולם, אם הדחייה חמורה מאוד, מתמשכת לפרק זמן ארוך או שמדובר בריבוי אפיזודות של דחייה השתל עלול להיפגע ולהביא עד לכדי אובדן ראייה. יש לציין כי ניתן לבצע השתלת קרנית חוזרת במידה וההשתלה נכשלת אולם להשתלה שכזאת סיכוי רב יותר להסתבך והתוצאות הסופיות נוטות להיות פחות טובות מאשר של השתלה ראשונית. הסיכון הכולל לסיבוכים משתנה בהתאם למספר גורמים בניהם גיל המטופל, מצבים רפואיים קיימים, בעיות עיניים נוספות והסיבה שהביאה לצורך בהשתלת קרנית. כדי למנוע דחיית שתל חשוב לעקוב אחר הנחיות הרופא המטפל לפני ואחרי הניתוח ולהתאים את הניתוח ככל הניתן למטופל הספציפי.

למה לצפות לאחר ניתוח החלפת קרנית?

ברוב המקרים ניתן ללכת הביתה כבר ביום הניתוח אך יש צורך במלווה שיעזור בהתניידות. נורמלי שהראייה תהיה מטושטשת במהלך תקופת ההחלמה אך זה צפוי לחלוף והתאוששות מלאה של הראייה עשויה להימשך עד שנה. טשטוש הראייה קורה מפני שהקרנית נפוחה מיד לאחר הניתוח, דבר שפוגע בשקיפותה, אך כאמור, חולף.

במידה ומופיעים אחד או יותר מהסימנים הבאים ייתכן ומדובר בהתפתחות סיבוך ויש לפנות לעזרה רפואית : החמרה באדמומיות העין, רגישות לאור, ירידה בראייה או כאב.

רוב המטופלים שעברו השתלת קרנית ייהנו מראייה משופרת למשך שנים ארוכות. ייתכן שיהיה צורך בעדשות מגע או משקפיים להשגת הראייה האופטימלית, או תיקון לייזר לאחר החלמה מלאה מההשתלה.