לא רואה טוב אחרי ניתוח קטרקט

יכולות להיות כמה סיבות לכך שאת\אתה לא רואה טוב אחרי ניתוח קטרקט. החל מתהליך תקין של מעט דלקת תוך עינית לאחר הניתוח ועד סיבוכים כגון היפרדות רשתית ובצקת מקולרית. במאמר זה נדון בסיבות שונות של ראיה מטושטשת אחרי ניתוח קטרקט.

פירוש המילה קטרקט הוא עכירות בעדשת העין. באופן נורמלי העדשה היא שקופה, ובכך מאפשרת לקרני האור לחדור דרכה ולהגיע עד לרשתית שנמצאת בחלקה האחורי של העין. כאשר מאבדת את שקיפותה ונעשית עכורה ישנו קושי בראייה לרחוק, קריאה, בראיית לילה ובנוסף עלולים לסבול מסנוור והילות סביב אורות.

ניתוח קטרקט הוא הליך נפוץ הכולל הסרת עדשת העין והחלפתה בעדשה תוך עינית מלאכותית (IOL) , הממלאת את תפקידה של העדשה שהוצאה. מעל ל90% מהמטופלים ידווחו על שיפור ניכר בראייה בעקבות ניתוח קטרקט.

ראיה מטושטשת אחרי ניתוח קטרקט

ראייה מטושטשת הינה מצב שכיח ונורמלי לאחר ניתוח קטרקט במהלך תקופת ההתאוששות. לוקח לעיניים זמן להחלים ולהסתגל לעדשה החדשה שהושתלה. לא כולם מחלימים מניתוח קטרקט באותו הקצב. יש אנשים שיראו ברור כבר תוך יום מהניתוח ולאחרים זה עשוי לקחת כמה ימים.

לא רואה טוב אחרי ניתוח קטרקט

אף על פי שניתוח קטרקט הינו הליך בטוח, לכל פרוצדורה ישנם סיכונים וסיכוי לסיבוכים שעשויים להגביר את הסיכון לראייה מטושטשת ממושכת לאחר הניתוח. במידה והראייה המטושטשת ממשיכה למספר שבועות לאחר הניתוח יש לפנות לרופא העיניים על מנת לשלול סיבוכים פוטנציאליים. נפרט כמה סיבוכים שיכולים להתבטא כטשטוש ראייה לאחר הניתוח.

ראייה מטושטשת אחרי ניתוח קטרקט בגלל דלקת

דלקת היא למעשה תגובה בריאה של מערכת החיסון להתערבות הכירורגית שבוצעה בניתוח. עם זאת, דלקת יכולה להשפיע באופן זמני על הראייה ולגרום לטשטוש ואי נוחות. הדלקת צפויה להשתפר בתוך כמה ימים, וטיפות עיניים שניתנות לאחר הניתוח יכולות לזרז את תהליך הריפוי.

לא רואה טוב אחרי ניתוח קטרקט בגלל עיניים יבשות

עיניים יבשות הן סיבה נפוצה לטשטוש ראייה לאחר ניתוח קטרקט. הניתוח מגביר את הסיכון לעין יבשה בכמה מנגנונים בניהם שימוש ארוך טווח בטיפות עיניים של אנטיביוטיקה וסטרואידים לפני ואחרי הניתוח , פגיעה בדרכי הדמעות במהלך הניתוח וירידה בייצור הדמעות וחומר סיכוך הדמעות עקב החתך הכירורגי. מעל למחצית מהמטופלים יחוו עיניים יבשות באופן קל יחסית אחרי ניתוח קטרקט. אחת הדרכים להתמודד עם תופעת לוואי זו הוא שימוש בתחליפי דמעות ללא מרשם , דבר שעשוי להביא לשיפור בטשטוש הראייה.

קטרקט משני יחד עם ראיה מטושטשת אחרי ניתוח קטרקט

נקרא גם Posterior capsular (PCO) opacification. מדובר במצב בו חלקה האחורי של קופסית העדשה נהיה עכור. המצב מתפתח בכ-20% ממנותחי הקטרקט חודשים או שנים אחרי הניתוח. עכירות זו יכולה לגרום לראייה מטושטשת או מעוננת, בדומה לתסמינים שחווים בעת קטרקט ראשוני. הטיפול כולל הליך מהיר ונטול כאבים בשם קפסולוטומיה עם יאג לייזר , שנעשה במרפאה ופותר ביעילות את הבעיה.

היפרדות רשתית

מצב זה מתרחש כאשר הרשתית מתנתקת מהעין. הדבר גורם לתחושת וילון שחוסם את הראייה, ראייה מטושטשת, הבזקי אור או תחושת גופים צפים בשדה הראייה. מדובר בסיבוך נדיר בעקבות ניתוח קטרקט , אך באנשים שסובלים מבעיות עיניים נוספות טרם הניתוח נמצאים בסיכון מוגבר לכך. היפרדות רשתית היא מצב חירום עייני , במידה ואינו מטופל עלול להוביל לאובדן ראייה קבוע.

לא רואה טוב אחרי ניתוח קטרקט בגלל בצקת מקולרית

אחרי ניתוח קטרקט חלקה המרכזי של הרשתית (המקולה) עלולה להיות נפוחה , דבר שגורם לראייה מטושטשת ומעוותת. המצב קיים בכ-2% מהמטופלים שעוברים ניתוח קטרקט ומופיע סביב 6-8 שבועות אחרי הניתוח. הבצקת מטופלת על ידי טיפות עיניים נוגדות דלקת לא סטרואידליות (NSAIDS) וחולפת בדרך כלל תוך מספר חודשים.

החלמה מניתוח קטרקט

כאמור, הראייה המטושטשת בזמן ההחלמה מהניתוח אמורה להתחיל להשתפר בתוך כמה ימים. תהליך ההחלמה עשוי לקחת כמה חודשים עד ריפוי מלא אך הוא יכול להיות מואץ על ידי:

הקפדה על מגן עיניים בלילה לפחות שבוע לאחר הניתוח , שימוש בטיפות עיניים בלבד או בשילוב עם תרופות נוספות שניתנו על ידי הרופא המטפל, הימנעות מפעילות מאומצת למשך כמה שבועות לאחר הניתוח, הימנעות משפשוף או מגע בעיניים, מחומרים שעלולים לגרום לגירוי בעיניים כמו סבון, אבק ואיפור , לא לשחות למשך 4-6 שבועות וכמובן ביצוע מעקב סדיר אצל רופא העיניים.

האם ניתן לנהוג אחרי הניתוח ?

מכיוון שהניתוח נעשה בהרדמה מקומית וכאמור ראייה מטושטשת מיד אחרי הניתוח היא מצב שכיח ונורמלי – לא ניתן לנהוג מיד לאחר הניתוח. בשלב מאוחר יותר הדבר משתנה ממטופל למטופל. רוב המטופלים יוכלו לנהוג כיומיים לאחר הניתוח, כתלות כמובן בהתאוששותם האישית.

מתי ניתן לחזור לעבודה ?

הראייה המטושטשת בשלב ההחלמה עלולה להקשות על המטופל לחזור לעבודה , כמו בנהיגה, והדבר תלוי בהתאוששות האישית ובסוג העבודה שכן הדבר עשוי להיות מסוכן. עובדי משרד יכולים לחזור לעבודה מהר יותר מעובדים בסביבה מאובקת, ויש לזכור כי האבק עלול לפגוע בהחלמה מהניתוח, ועל כן רצוי לדחות חזרה לעבודה מסוג זה.

פרופ’ מייקל מימוני הוא רופא עיניים מנתח מומחה קטרקט, ניתוחי קטרקט, קטרקט משני וקרנית עם מעל עשור של ניסיון בטיפולים מתקדמים לקטרקט.