טיפות עיניים נגד קטרקט

האם קיימים טיפות עיניים נגד קטרקט?

טיפות עיניים נגד קטרקט

מדענים רבים עובדים על פיתוח טיפות עיניים נגד קטרקט אשר יהוו טיפול בקטרקט, יפחיו את חומרת המחלה ואולי יום אחד אף ימנעו אותה. אם טיפות עיניים שכאלה יהיו זמינות ובמחיר סביר , דבר שכזה יהיה בעל השפעה עצומה על בריאות העיניים עבור מיליוני אנשים עקב שכיחות הקטרקט הגבוהה. ההשפעה העיקרית תהיה בעיקר על אזורים עניים בעולם בהם הגישה לניתוחי קטרקט מוגבלת, וזאת בתנאי כמובן שעלות טיפות מעין אלה יהיה סביר ובר השגה. הטיפות נקראות לנוסטרול (lanosterol) והן עשויות להוות חלופה בטוחה ולא פולשנית לניתוח קטרקט במטופלים שסובלים מצורה מתונה של קטרקט.

כדאי גם לקרוא – הסרת קטרקט ללא ניתוח

מהו קטרקט? מה גורם לזה?

קטרקט הוא אובדן שקיפות או עכירות בעדשת העין הטבעית. העדשה שלנו מורכבת מחלבונים וכאשר האדם צעיר ובריא חלבונים אלה שומרים על שקיפות העדשה, דבר הכרחי לשימור תפקודה התקין. ככל שאנו מתבגרים חלבונים אלה משתבשים, מתגבשים ומתפרקים והעדשה הופעת עכורה. קטרקט הופך את הראייה למעורפלת, מעוננת ומטושטשת והוא מהווה את אחד הגורמים המובילים לעיוורון בעולם. התפתחות הדרגתית של קטרקט היא טבעית ומתרחשת כחלק מתהליך ההזדקנות הרגיל ונדיר למצוא היעדר מוחלט של קטרקט בקרב אנשים מבוגרים. במצבים מסוימים אפשר לסבול מקטרקט בחומרה רבה יותר או בגיל צעיר יותר למשל בנטילת תרופות כמו סטרואידים. קטרקט יכול להוות גם תופעת לוואי של ניתוחי עיניים אחרים כמו ניתוחי רשתית , או כתוצאה ממצבים בריאותיים של המטופל כמו סוכרת, הרגלים כמו עישון וכחלק מתסמונות גנטיות כמו תסמונת דאון.

אם אין טיפות עיניים נגד קטרקט אז איך מטפלים בזה היום?

קטרקט מטופל כיום בהצלחה רבה על ידי ניתוח קטרקט, ניתוח בטוח ונפוץ במהלכו מוסר הקטרקט (העדשה הטבעית העכורה) ומוכנס שתל עדשה מלאכותית במקומה. התהליך אורך בדרך כלל פחות מחצי שעה ומבוצע בהרדמה מקומית ברוב המקרים. ההתאוששות מהניתוח מהירה ובמהלך כמה שבועות הראייה הולכת ומתחדדת. לאחר הניתוח נדרשים ביקורי מעקב לבחון את קצב הריפוי ולוודא שאין סימנים לזיהום או להתפתחות סיבוכים אחרים שלאחר ניתוח. הרוב המכריע של הניתוחים מבוצעים בהצלחה עם שיעור סיבוכים מינימלי ובדרך כלל שביעות הרצון מהניתוח גבוהה.

איזה טיפות עיניים נגד קטרקט נמצאות בפיתוח?

הטיפות שנמצאות בפיתוח מורכבות מלנוסטרול, פרה-קורסור של סטרואידים. תפקיד לונסטרול כטיפול בקטרקט הוערך לראשונה על שני ילדים עם מצב גנטי מורש ונדיר שגרם להתפתחות קטרקט בגיל צעיר. בשני הילדים נמצאה מוטציה שגרמה לפגיעה בייצור הלנוסטרול. בעקבות כך העריכו המדענים כי ללנוסטרול תפקיד בשימור שקיפות העדשה בכך שמונע את התגבשות החלבונים שמרכיבים אותה , התהליך שמביא לעכירות ולאובדן התפקוד. במחקרים בבעלי חיים לנוסטרול הצליח לכווץ באופן משמעותי את גודל הקטרקט ולשפר את שקיפות העדשה.  בהמשך בוצעו מחקרים בבני אדם שהיו פחות מבטיחים מהמחקרים שנעשו בבעלי חיים ונדרשת עוד עבודה על מנת שהטיפות יהיו יעילות ובטוחות לשימוש בבני אדם. ככל הנראה הטיפות לא ישפרו את הראייה באותה המידה שהניתוח משפר ויש לקחת זאת בחשבון. כיום, הטיפול בקטרקט הוא הסרה כירורגית, אך טיפול בקטרקט בטיפות עיניים במקום בניתוח הוא בהחלט אפשרות עתידית. במידה והטיפות אכן יהפכו לשמישות בעתיד מדובר בתגלית משמעותית שתשפיע על חיי רבים.

איך אפשר להימנע מקטרקט אם אין לזה טיפות?

איך אפשר למנוע קטרקט

אף על פי שהטיפות עדיין לא מהוות טיפול יעיל, ישנן אסטרטגיות אורח חיים שמשפרות את בריאות העין ובכך בעלות פוטנציאל להאט את התקדמות הקטרקט. ברוב המקרים יגיע שלב בו העדשה תהיה עכורה במידה שתצטרך החלפה על ידי ניתוח קטרקט אך אם מדובר בשלב ראשוני בלבד ניתן לנסות דרכים להאטת ההתקדמות ודחיית הצורך בניתוח.

משקפי שמש חוסמות קרינת UV

כמו שהעור נפגע מחשיפה מוגברת לקרינת השמש, כך גם העיניים, והקרינה עלולה לתום להתפתחות הקטרקט. ההמלצה להשתמש במשקפי שמש חוסמות קרינת UV רלוונטית לכל הגילאים ואם השהייה ארוכה מומלץ גם שימוש בכובע רחב.

שמירה על תזונה נכונה

מחקרים הוכיחו כי נוגדי חמצון, דגנים מלאים ופירות וירקות טריים ובמגוון צבעים מספקים ויטמינים וחומרים מזינים שטובים לעין (וכמובן גם לבריאות הכללית) ויכולים להפחית את היווצרות הקטרקט ואת התקדמותו. גזר, בפרט, מזין את העיניים עם ביטא קרוטן אשר מומר לוויטמין A . לעומת זאת פחמימות בכמות גדולה אינן טובות לעיניים ורצוי להימנע מהן.

הימנעות מעישון

עישון מהווה גורם סיכון לפיתוח קטרקט ועלול לגרום לבעיות עיניים נוספות.

תרופות

ישנן תרופות רבות שכחלק מתופעות הלוואי שלהן עלולים לפתח קטרקט. חשוב להיוועץ עם הרופא המטפל בטרם ביצוע כל שינוי בטיפול התרופתי ואין לעשות זאת על דעת עצמך. עם זאת, כדאי להציף בפניו את הבעיה וייתכן כי יתאפשר שינוי תרופתי שיאט את התפתחות הקטרקט.