ניתוחי לייזר בעיניים

קיימים חמשה סוגי ניתוח לייזר בעיניים שונים, כל אחד עם תהליך הניתוח וההחלמה המעט שונים. כמו כן, כל ניתוח יכול להתאים למטופלים ספציפיים ובתנאי מסוימים. חשוב לציין כי סיכוני הניתוחים הם נמוכים וכמעט כל המטופלים מקבלים תוצאות טובות לאחר הניתוח. אך כדאי להתייעץ עם מומחה לפני קבלת החלטה בנושא הניתוח המתאים ביותר לצרכי המטופל.

ניתוחי לייזר בעיניים
ניתוחי לייזר בעיניים

כללי

ניתוח לייזר בעיניים הוא אחד מההליכים הרפואיים הנפוצים ביותר המבוצעים כיום. ניתוח זה מאפשר לשפר את איכות הראייה בצורה משמעותית ובהתאם מביא לשיפור באיכות החיים.

ניתוח הסרת משקפיים בלייזר נועד לפתרון מצב של קוצר ראייה (Myopia), לפתרון מצב רוחק ראייה (Hyperopia) או לתיקון צילינדר (Astigmatism). באופן כללי, ניתן לומר כי זהו ניתוח קצר יחסית, במהלכו מתבצע שינוי של פני קרנית העין על ידי קרן לייזר.

כחלק מההכנה לקראת ניתוח לייזר בעיניים, מתבצעת תחילה בדיקת התאמה לניתוחי העיניים השונים, על ידי הרופא המנתח וצוות רפואי מתאים. במסגרת בדיקה זו יישאל המטופל על הרגלי השגרה שלו ועל ההיסטוריה הרפואית שלו ושל עיניו. בהמשך, מתבצעות מספר בדיקות טכניות שנועדו לדיוק מהלך הניתוח ולשם התאמתו למטופל – בדיקות אלה יכללו בעיקר בדיקה יסודית של מדדי ראייה ועיניים שונים. בסוף תהליך הבדיקות, במידה והמטופל נמצא מתאים, יזומן המטופל לניתוח הנבחר ואחריו – למספר ביקורות רפואיות.

מי לא יכול לעשות ניתוח לייזר בעיניים?

התנאים להתאמה לקיום ניתוח לייזר בעיניים משתנים בין מכוני הטיפול השונים, אך לרוב ניתן לבצע ניתוח לייזר בעיניים החל מגיל 18 ולאחר תקופה של יותר מחצי שנה בה לא חל שינוי במספר המשקפיים. אף על פי כן, קיימות מספר הגבלות בינן לא ניתן לעבור ניתוח לייזר בעיניים. בין המצבים השונים המגבילים את ביצוע הניתוח נמצאים:

  • בעלי מספר לא יציב במשקפיים
  • בעלי קוצר ראייה גבוה מאוד
  • בעלי רוחק ראייה גבוה מאוד
  • בעלי מחלות עיניים שונות
  • בעלי מחלות אוטואימוניות (לעתים)
  • נשים בהיריון
  • חולי איידס
  • מחלת סרטן פעילה
  • שימוש כרוני בסטרואידים

סוגי ניתוח לייזר בעיניים

ניתוח LASIK (Laser Assisted in-situ Keratomileusis)

ניתוח זה מתאים למטופלים בעלי קוצר ראייה, רוחק ראייה וגם לבעלי צילינדר. בשיטת ניתוח זו, פיצול הקרנית מתבצע על ידי סכין מכאנית ולא על ידי לייזר. כחלק מהניתוח, מתבצע חיתוך בקרנית העין לכדי יצירת פרוסה דקה – לכן, מטופלים בעלי קרנית דקה מידי אינם מתאימים לניתוח זה. פני הקרנית נותרים שלמים בסוף הניתוח, על כן ההחלמה ממנו נחשבת מהירה מאוד, וכך גם החזרה לשגרה של המטופל. שיטת ניתוח זו נחשבת שיטה יחסית ישנה וכיום לא משתמשים בה לרוב. בהתאם, החל השימוש בשיטת intra-LASIK החדישה יותר.

ניתוח intra-LASIK

זוהי השיטה החדשה והמתקדמת ביותר לפיצול הקרנית אשר מתבצעת בעזרת לייזר. באמצעות הלייזר ניתן לסמן את מיקום פיצול הקרנית. בצורה זו היא מאפשרת גמישות למנתח, ניתוח בקרניות דקות יותר וניתוח בבטיחות גבוהה.

ניתוח LASEK (Laser-Assisted Sub-Epithelial Keratectomy)

זהו ניתוח עדין להסרת משקפיים שנעשה בשכבה החיצונית של העין. הניתוח מתאים במיוחד לאנשים אשר להם קרנית דקה. יתרה מזאת, ניתוח בשיטה זו, מתאים למטופלים אשר קיים סיכון בעבודתם לפגיעה בעין.

ניתוח PRK (Photorefractive Keratectomy)

שיטת ניתוח זו היא השיטה הוותיקה ביותר. ניתוח זה מתאים למטופלים אשר להם קוצר ראייה. שיטת ניתוח זו מטיבה עם מטופלים אשר להם קרנית דקה או שמקיימים אורח חיים ספורטיבי. במסגרת הניתוח בשיטה זו, מתבצעת הסרה של שכבת התאים המצפה את הקרנית. לאחר הניתוח, מונחת עדשת מגע טיפולית על הקרנית שמטרתה לעודד את צמיחתם המחודשת של התאים. בהתאם, מטופלים שעוברים ניתוח זה, רואים היטב ללא משקפיים מספר ימים לאחריו. ניתוח זה נחשב לניתוח קל טכנית, מהיר מאוד, ועם רמת בטיחות גבוהה ודיוק מירבי. יחד עם זאת, קיימת תקופת החלמה הנמשכת כשבוע עם שיפור הדרגתי של הראייה.

ניתוח trans-PRK

זוהי שיטת תיקון ראייה המתבצעת בחלק החיצוני של קרנית העין ללא שימוש בחתכים או כל מכשיר כירורגי אחר. לשיטה כירורגית זו תקופת החלמה ארוכה יותר אך השיטה נחשבת כשיטה הבטוחה ביותר. הודות לרמת הבטיחות הגבוהה של השיטה, הסיכון לזיהום פוחת משמעותית, מידת הפגיעה במבנה הקרנית קטנה מאוד והסיכוי ליובש בעין נמוך.

ניתוח LTK (Laser Thermal Keratoplasty)

שיטה זו משמשת לטיפול ברוחק ראייה באמצעות קרן של אנרגיית לייזר מיוחדת כדי לעצב מחדש את הקרנית. LTK הוא הליך לייזר ללא מגע, שכן אין חיתוך של הקרנית. במסגרת הניתוח, משנים את נקודת המיקוד של העין ולא מסירים רקמת עין בהליך.

תוצאות וסיכונים של ניתוח לייזר בעיניים

חשוב להדגיש שבכל השיטות התוצאות זהות. לאחר מספר חודשים, איכות הראייה ללא שימוש במשקפיים זהה בין הניתוחים. כאמור, ההבדלים בין השיטות קשורים בתהליך ההחלמה מן הניתוח ובאופן בו הניתוח מתבצע. ככלל, ניתוח לייזר בעיניים נחשב כבטוח כל עוד הוא מתבצע כראוי.

רוב תופעות הלוואי של הניתוחים חולפות כמה חודשים לאחר מכן. הן כוללות בעיקר תחושה של יובש בעין וראייה של הילות אור. יתכנו מצבים חמורים יותר של תופעות לוואי כמו עכירות, עיוות או זיהום בקרנית לאחר ניתוח לייזר בעיניים – אך אלה נדירים מאוד.

כעקרון, תוצאות הניתוחים מחזיקות מעמד זמן רב. עם זאת, ייתכן כי חלק מהמטופלים שעברו את הניתוחים יזדקקו בעתיד לניתוח נוסף, זאת על מנת לשמור על חדות הראייה – מדובר בעיקר במטופלים להם היו צילינדר גבוה או מספר גבוה.

למטופלים בעלי מספרים גבוהים מדי או קרניות דקות מדי ניתן במקרים מסוימים להציע ניתוחים תוך עיניים להסרת משקפיים כמו השתלת עדשה(Phakic Intraocular Lens)  או החלפת העדשה הקיימת בעדשה מלאכותית (Clear Lens Extraction).